PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Airbus A380 miał być wielkim sukcesem, będzie kosztownym zawodem

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
10-02-2019 13:14

Miał podbić lotniczy świat, tymczasem wszystko wskazuje, że będzie sporym fiaskiem. Z nieoficjalnych informacji wynika, że arabski przewoźnik Emirates, chce zamienić zamówione gigantyczne Airbusy A380 na mniejsze maszyny A350. Tymczasem to właśnie arabski przewoźnik jest największym nabywcą dwupokładowej maszyny.


Dlaczego jednak A380 się nie sprzedaje?

Kluczowa jest koncepcja rozwoju ruchu lotniczego.

Projektując A380 planiści chcieli upiec dwie pieczenie przy ogniu. Pierwszą było przygotowanie maszyny na wyzwania ruchu lotniczego w nadchodzących dekadach. A jak miał on wyglądać według Airbusa? Ich koncepcja przewidywała, że nadal dominującą rolę będą odgrywały największe porty lotnicze. To one miały generować znaczącą część wzrostu przewozów pasażerskich. Idea Airbusa polegała więc na zaprojektowaniu maszyny, która mogłaby przewozić dużą liczbę pasażerów pomiędzy głównymi portami lotniczymi na świecie. Dopiero stamtąd pasażerowi mieliby trafiać maszynami wąskokadłubowymi na mniejsze lotniska.

Inaczej niż Europejczycy przyszłość przewozów pasażerskich wyobrażali sobie ponad 15 lat temu Amerykanie z Boeinga. Założyli, że pasażerom nie bardzo chce się przesiadać, wolą latać bezpośrednio do portów końcowych. W tej koncepcji najlepszym samolotem byłaby średniej wielkości maszyna o dalekim zasięgu. I to było jedną z przyczyn rozpoczęcia prac nad Boeingiem B787. Przy okazji konstruktorzy chcieli zastosować najnowsze materiały i technologie, tak aby maszyna była przyjazna dla pasażerów, spalała jak najmniej paliwa, a dodatkowo była jak najmniej uciążliwa dla środowiska naturalnego.
A380 Malaysia-airlines. Maszyny dla linii okazały się sporym problemem. Okazało się bowiem, że są
A380 Malaysia-airlines. Maszyny dla linii okazały się sporym problemem. Okazało się bowiem, że są "zbyt duże". Fot. Channelsking ,wikipedia CC BY-SA 3.0


Ostateczny werdykt mieli wydać pasażerowie.

I co się okazało? A380 przegrał rywalizację o serca linii lotniczych i przede wszystkim pasażerów. B787 nie przeszkodziły nawet liczne choroby wieku dziecięcego. Niestety europejska maszyna przestała się sprzedawać. Dużo bardziej perspektywiczny jest bezpośredni konkurent Dreamlinera – Airbus A350.

Efekt jest taki, że liczba przewoźników korzystająca z A380 jest dość ograniczona. Samolot użytkuje (stan na koniec ubiegłego roku) 15 linii lotniczych. Ani jednej 380-tki nie mają w swojej flocie przewoźnicy z obu Ameryk i Afryki. W Europie na Airbusa zdecydowały się tylko Lufthansa, Air France i British Airways i ostatnio przewoźnik czarterowy Hi Fly (tyle, że z drugiej ręki). Maszyna jest popularna w Azji, szczególnie na Bliskim Wschodzie. Największym operatorem są linie lotnicze Emirates, które dysponują 109 maszynami. I to doskonale nam pokazuje, dlaczego Airbus z Emirates w sprawie samolotów kłócił się nie będzie.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (2)

  • Gjgdjx 2019-02-10 20:21:00
    Nie kupili żadnego 787.
    • Nie wiesz 2019-02-10 21:44:39
      Emirates places US$15.1 billion order for 40 Boeing 787 Dreamliners at 2017 Dubai Airshow Latest announcement for 40 Boeing 787-10 Dreamliners, worth US$ 15.1 billion, takes Emirates’ total wide-body commitment with Boeing to 204 units Emirates’ Chairman and Chief Executive says order underscores airline’s fleet strategy and optimism for future of aviation in the region and globally - ze strony Emirates, autor ma jednak rację

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.84.243.246
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

25 723 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 160 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.