Airbus pracuje nad paliwem z alg

Airbus pracuje nad paliwem z alg
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Producent samolotów prowadzi badania nad paliwem lotniczym z alg. To jedno z wielu jego działań w kwestii ochrony środowiska.

Do 2020 r. Airbus zamierza zużywać o 30 proc. mniej energii. Planuje także, że zredukuje zużycie wody i produkcję odpadów o połowę oraz będzie emitować dwa razy mniej dwutlenku węgla - informuje "Puls Biznesu".

- Żeby to osiągnąć, potrzebne są nowe procesy przemysłowe. Zobowiązaliśmy się, że w tym roku nasz budżet badawczo-technologiczny wzrośnie o 25 proc. - mówi cytowany w dzienniku John Blanchfield, dyrektor marketingu technicznego w Airbusie.

W styczniu ubiegłego roku firma, jako pierwszy producent samolotów na świecie, otrzymała środowiskowy certyfikat ISO:14001. Pracuje obecnie nad lotniczym biopaliwem i koncepcją wytwarzania energii bez zanieczyszczeń.

- W niedalekiej przyszłości znajdą się alternatywne rozwiązania dla tradycyjnych paliw, jak choćby płynne paliwo syntetyczne uzyskiwane z gazu ziemnego, który nazywamy GTL, czyli gas to liquids - mówi cytowany przez "PB" przedstawiciel Airbusa.

Badania nad paliwami alternatywnymi producent samolotów prowadzi wspólnie z takimi firmami, jak Shell, Rolls-Royce czy Qatar Petroleum. W przyszłości Airbus zamierza uzyskać rentowne paliwo z takich źródeł jak odpady czy algi hodowlane (BTL - biomass to liquids).

- Algi nie potrzebują zbyt dużo wody, ale światła. Dlatego można je hodować np. na pustyni. Do 2015 r. zamierzamy wyhodować algi, które mogłyby zaspokoić nasze energetyczne potrzeby transportowe. Najpóźniej od 2025 r. chcemy wytwarzać z nich paliwo - zapowiada John Blanchfield.

Airbus prowadzi też badania nad ogniwem paliwowym. To urządzenie przetwarzające energię zawartą w wodorze w energię elektryczną. Produktem tego procesu jest woda, którą można wykorzystać na przykład w instalacji wodno-kanalizacyjnej samolotu. W lutym tego roku firma przeprowadziła już próbny lot samolotu cywilnego, w którym wykorzystano ogniwo paliwowe. To jednak dopiero pierwszy krok, bo do napędu samolotu komercyjnego potrzeba tysiąc razy więcej energii, niż udało się jej wyprodukować w czasie próbnego lotu - wyjaśnia dziennik.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Airbus pracuje nad paliwem z alg

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!