Analitycy spodziewają się wzrostu podatków dla kierowców diesli

Analitycy spodziewają się wzrostu podatków dla kierowców diesli
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Olej napędowy stopniowo traci w Europie przewagę podatkową nad benzyną. Analitycy spodziewają się dalszego wzrostu obciążeń fiskalnych dla diesla. Taka sytuacja może zniechęcić kierowców do silników wysokoprężnych - podała w czwartek agencja Bloomberga.

  • Rządy państw Unii Europejskiej przez wiele lat opodatkowywały olej napędowy w mniejszym stopniu niż benzynę - zauważyła agencja Bloomberg. Obecnie sytuacja zmienia się jednak w szybkim tempie.
  • Bloomberg zauważył, że zwiększający się podatek na olej napędowy świadczy o fundamentalnej zmianie w podejściu do paliwa transportowego, które było preferowane na całym kontynencie.
  • W całej Unii Europejskiej średnia stopa podatkowa doliczana do ceny benzyny uległa od 2015 r. zmniejszeniu o około 30 proc. i obecnie wynosi 12,5 eurocentów za litr paliwa.

"Spodziewamy się, że podatek od diesli będzie w Europie nadal rosnąć" - powiedział analityk z londyńskiej firmy konsultingowej Wood Mackenzie Mark Williams. Dodał, że "większe rynki idą tą drogą, gdzie podatek na olej napędowy rośnie w szybszym tempie niż podatek nałożony na benzynę".

W całej Unii Europejskiej średnia stopa podatkowa doliczana do ceny benzyny uległa od 2015 r. zmniejszeniu o około 30 proc. i obecnie wynosi 12,5 eurocentów za litr paliwa - wynika z obliczeń agencji opartych na danych Komisji Europejskiej (KE). Średnia cena benzyny na europejskich stacjach spadła do 3 euro za litr.

W ciągu ostatniego roku wzrost podatków na olej napędowy w krajach takich jak Belgia, Francja, Litwa, Polska i Portugalia był większy niż zmiana cen w podatkach na benzynę. W Wielkiej Brytanii udział podatków na olej napędowy i benzynę w koszcie całkowitym paliwa są niemal równe - podała agencja.

Zgodnie z informacjami grupy Fuels Europe reprezentującej rafinerie ropy na Starym Kontynencie, od lat 70-tych ubiegłego wieku w Europie na benzynę nakładano wyższe podatki niż na olej napędowy. Rządy faworyzowały w ten sposób silniki Diesla, aby pomóc lokalnym producentom motoryzacyjnym konkurować z importowanymi pojazdami z napędem benzynowym. Celem było wsparcie sektora transportu ciężarowego. Jak zauważył rzecznik Fuels Europe Alain Mathuren, wpływ na takie postępowanie władz w Europie miała również wyższa efektywność paliwowa silników wysokoprężnych.

W 2015 r. Volkswagen przyznał się do korzystania z nielegalnego oprogramowania zaniżającego poziomy emisji toksycznych tlenków azotu, co doprowadziło do zmiany unijnych przepisów, ale też zachowań konsumentów na zachodzie Europy. W następstwie "dieselgate" opinia publiczna zaczęła zwracać się przeciwko silnikom wysokoprężnym, ze względu na rosnące obawy o wpływ emisji paliw na zdrowie i środowisko. W ostatnich latach niektóre samorządy lokalne, zwłaszcza w Niemczech, podjęły działania zmierzające do zniechęcenia kierowców do korzystania z diesli.

Zdaniem Mathurena w przypadku pojazdów z silnikami Diesla spełniającymi normy unijne "demonizacja oleju napędowego jest rzeczywistością, która naszym zdaniem jest całkowicie nieuzasadniona".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Analitycy spodziewają się wzrostu podatków dla kierowców diesli

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!