Andrzej Adamczyk ws. pakietu drogowego liczy na kompromis

Andrzej Adamczyk ws. pakietu drogowego liczy na kompromis
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ma nadzieję na kompromis krajów Unii Europejskiej w sprawie tzw. pakietu drogowego. Ocenił, że szanse na to są większe, niż w przypadku unijnej dyrektywy o pracownikach delegowanych.

  • Polski minister w argumentacji powołuje się na opracowania naukowców z różnych krajów.
  • Dowodzą oni, część nowych przepisów że spowoduje osłabienie sektora transportu drogowego w całej Europie.
  • Minister infrastruktury ocenia, że kompromis ws. pakietu drogowego jest realny.

Andrzej Adamczyk prowadzi 14 marca w Strasburgu rozmowy w Parlamencie Europejskim na temat tzw. pakietu drogowego. Zaproponowane przez Komisję Europejską przepisy uderzają w polskie firmy transportowe.

Na spotkaniu z dziennikarzami minister zaznaczył, że dla Polski to niezmiernie ważne rozstrzygnięcie, ale dotyczy także wielu innych krajów UE, w tym większości państw, które niedawno zostały członkami UE.

Wyjaśnił, że polscy kierowcy w transporcie międzynarodowym w Europie mają obecnie pozycję lidera. "Specjalizujemy się w tym, polscy przedsiębiorcy osiągnęli w tym sektorze sukces. Próba wprowadzenia tych zmian odbierana jest przez nas jako próba prowadzenia protekcjonistycznej polityki, która ma spowodować, że polski transport straci pozycję, a być może w części ulegnie likwidacji. Nie możemy na to pozwolić" - podkreślił.

Adamczyk powiedział, że Polska w tej sprawie szuka kompromisu - rozwiązań, które będą korzystne z punktu widzenia wnioskodawców, Francji i Niemiec, ale także z punktu widzenia firm transportowych z Polski i innych krajów.

Czytaj również: Ciężarówki zyskają nosy i będą dłuższe

Pytany, czy szanse na kompromis w tej sprawie są większe, niż w przypadku dyrektywy o pracownikach delegowanych, odpowiedział, że ma taką nadzieję. Zaznaczył, że z dotychczas prowadzonych rozmów z przedstawicielami rządów krajów UE, m.in Francji i Niemiec, wynika, że te szanse są dużo większe. Dodał, że kraje UE są otwarte na debatę w tej sprawie.

Adamczyk powiedział, że otwartym pytaniem pozostaje to, czy nowe prawo zostanie uchwalone jeszcze w obecnej kadencji PE; wybory mają odbyć się w 2019 roku. Zaznaczył przy tym, że z punktu widzenia przedsiębiorców ważne jest to, aby rozstrzygnięcia na korzystnych warunkach były przyjęte w tej kadencji.

"Pozostawianie tego na kolejne miesiące czy lata będzie tylko i wyłącznie komplikowało działalność przedsiębiorcom w transporcie międzynarodowym" - podkreślił. Jego zdaniem niepewność prawna powoduje, że wstrzymywane są decyzje inwestycyjne w firmach transportowych. "Ten stan zawieszenia nigdy nikomu nie służył" - oznajmił.

Czytaj także: Czy wzmożone kontrole polskich kierowców to efekt tzw. Pakietu Drogowego?

Minister poinformował, że zwrócił się do naukowców zajmujących się transportem drogowym, w szczególności jego ekonomiką. "Mamy opracowania profesorów polskich, niemieckich, francuskich, którzy wskazują, że wprowadzenie tych przepisów - nie wszystkich, w części - spowoduje osłabienie sektora transportu drogowego w całej Europie" - zaznaczył.

Dodał, że polski rząd prowadzi rozmowy na temat pakietu drogowego także z przedstawicielami innych rządów krajów UE.

W maju 2017 roku Komisja Europejska przedstawiła propozycję przepisów, które zobligują firmy transportowe do stosowania płacy minimalnej wobec kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Ma być ona stosowana, jeśli kierowca spędzi więcej niż trzy dni w miesiącu w danym kraju. To część propozycji, określanej jako pakiet drogowy.

To złe wiadomości dla polskich firm, które są bardzo poważnym graczem na tym rynku w Europie. Jeśli propozycje KE wejdą w życie, pozycja naszych przedsiębiorstw wobec konkurentów z zachodniej Europy będzie dużo trudniejsza.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Andrzej Adamczyk ws. pakietu drogowego liczy na kompromis

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!