Arriva, UBB i Leo Express. Zagraniczni przewoźnicy na polskiej kolei

Arriva, UBB i Leo Express. Zagraniczni przewoźnicy na polskiej kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W piątek, 20 lipca, na polskie tory wjedzie pierwszy czeski przewoźnik. Po kilku latach przymiarek połączenie Praga - Katowice - Kraków uruchamia prywatna spółka Leo Express. Będzie to pierwszy czeski, ale nie pierwszy zagraniczny przewoźnik na polskich torach. Kiedy będą następni?

  • Ponad dekadę temu kolejowe przewozy pasażerskie w województwie kujawsko-pomorskim zaczęła realizować Arriva i była to pierwsza zagraniczna spółka wykonująca w Polsce tego typu usługi.
  • Od tamtego czasu na polskich torach pojawiła się jeszcze niemiecka UBB, ale do zagranicznych operatorów należy dziś mniej niż 1 proc. całego rynku przewozów pasażerskich w Polsce. I wjazd do Polski pociągów Leo Expressu niewiele tu zmieni.
  • Realne zmiany może dopiero przynieść IV pakiet kolejowy, który ma wejść w życie pod koniec 2019 r. Za jego sprawą samorządy województw będą musiały rozpisywać przetargi na obsługę połączeń regionalnych. I nie jest powiedziane, że ich zwycięzcami będą samorządowe spółki kolejowe.

- Piątek, 20 lipca, to historyczna chwila, nad którą długo pracowaliśmy! Polska i Czechy będą mieć znów nieco bliżej do siebie - mówił Peter Koehler, prezes czeskiej spółki Leo Express, gdy kilka tygodni temu podała ona termin swojego debiutu na polskiej kolei. Polska będzie kolejnym krajem - po Niemczech, Słowacji i rzecz jasna samych Czechach - gdzie można będzie spotkać pojazdy tego przewoźnika.

Na razie czeski przewoźnik koncentruje się na weekendach. Pociągi z Pragi do Krakowa kursować będą w piątki (w godzinach popołudniowych) i niedziele, w drugim kierunku jeździć będą w soboty i poniedziałki (wczesnym rankiem). Po drodze zatrzymywać się będą w Skawinie, Zatorze, Oświęcimiu-Dworach, Mysłowicach, Katowicach, Tychach, Pszczynie i Zebrzydowicach, a w Czechach w Boguminie, Ostrawie, Ołomuńcu i Pardubicach.

- Po zakończeniu prac modernizacyjnych na torach na polskim odcinku trasy przewidujemy stopniowe zwiększanie częstotliwości kursów - zapowiada Peter Jančovič, dyrektor Leo Express Polska.

Czytaj: Krakowski Węzeł Kolejowy przechodzi obecnie gruntowną modernizację

Przymiarki Czechów do wjazdu na polskie tory trwały już od kilku lat. Pierwszą próbę Leo Express podjął w 2013 r., kiedy to w jego imieniu Dolnośląskie Linie Autobusowe próbowały uzyskać zgodę Urzędu Transportu Kolejowego na uruchomienie połączeń kolejowych z Warszawy do Krakowa i Katowic. Bez powodzenia. Rok później Czesi uruchomili połączenie Praga - Kraków, przy czym był to jeszcze wariant kombinowany. Odcinek Praga - Bohumin podróżni pokonywali pociągiem, pozostałą część trasy - autobusem. W kolejnych latach Czesi systematycznie rozbudowywali sieć swoich połączeń autobusowych w Polsce, ale nie zapomnieli o pomyśle wjechania pociągiem na polskie tory. Wiosną 2017 r. uzyskali od UTK tzw. część B (krajową) Certyfikatu Bezpieczeństwa, a kilka miesięcy później zgodę na świadczenie usług przewozowych na trasie Kraków - Katowice - Praga.

Podczas, gdy Czesi dopiero zaczynali starania o wjazd na rynek przewozów pasażerskich na południu Polski w jej północnej części od kilku już lat swoje usługi świadczyli przewoźnicy kolejowi z Niemiec.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Arriva, UBB i Leo Express. Zagraniczni przewoźnicy na polskiej kolei

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!