PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Autostrada Wielkopolska: od koncesji do decyzji KE o zwrocie pieniędzy

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
25-08-2017 14:37
Autostrada Wielkopolska: od koncesji do decyzji KE o zwrocie pieniędzy
Fot. Shutterstock.com

Spółka Autostrada Wielkopolska (AW SA) musi zwrócić polskiemu państwu 895 mln zł w związku z nadmierną rekompensatą z tytułu zmiany ustawy o autostradach płatnych. Przyjrzyjmy się, jak wyglądała budowa trasy i kto dokładnie nią zarządza.

Formalnie umowy w sprawie budowy i eksploatacji koncesyjnej autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl - Konin (255 km) podpisywała z rządem polskim, którego reprezentował minister infrastruktury i rozwoju, spółka Autostrada Wielkopolska SA.
Ale jak informuje ona na swojej stronie, odpowiadają za to obecnie dwie spółki koncesyjne: Autostrada Wielkopolska SA - za odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Konina (149 km) oraz Autostrada Wielkopolska II SA - za odcinek A2 ze Świecka do Nowego Tomyśla (106 km). Wiązało się to z etapową realizacją umowy.

Spółka Autostrada Wielkopolska SA (AWSA) została powołana 7 grudnia 1992 roku, w celu wybudowania i eksploatacji pierwszej polskiej autostrady płatnej ze Świecka do Konina.

Międzynarodowy przetarg - w sprawie finansowania, budowy i eksploatacji autostrady A2 od Świecka do Strykowa ogłoszono 5 grudnia 1995 r. Był on dwuetapowy, w drugim etapie (w którym udział wzięły firmy z „krótkiej listy”) rozstrzygnięty został ostatecznie 10 marca 1997 r.

Umowa koncesyjna GDDKiA z AWSA została podpisana 12 grudnia 1997 r. Wtedy też rozpoczęły się „dalsze negocjacje z rządem z uwagi na konieczność ustalenia warunków finansowych inwestycji”, informuje AWSA. Efektem było podpisanie następnych czterech aneksów do umowy koncesyjnej. One stanowiły podstawę dla uzgodnień i organizacji finansowania.

W tym okresie też: wyłączono z umowy koncesyjne finansowania i budowę obwodnicy Poznania oraz odcinka A2 Konin - Stryków (obie sfinansowane m.in. ze środków budżetowych, pożyczki EBI i grantu Phare - pierwsza z nich).

29 października 1999 r. skorygowano umowę koncesyjną z AWSA, wydłużając okres koncesji dwa odcinki autostrady (Świecko - Nowy Tomyśl i Nowy Tomyśl - Konin) na 40 lat - 2037 r.
Natomiast zgodnie z podpisanym planem finansowym (30.10.2000 r.), jako integralnej części umowy koncesyjnej, ustalono całkowity koszt na 875 milionów euro (73 proc., tj. 637,5 mln euro, stanowiły bezpośrednie koszty budowy i projektowania). Była to stała cena ryczałtowa za całość tzw. „inwestycji pod klucz” tj. w pełni wyposażonej i przygotowanej do eksploatacji autostrady.

Jako koncesjonariusz - AWSA nie stał się właścicielem A2. Grunt pod autostradą przez cały czas pozostaje własnością Skarbu Państwa, od czego spółka co roku odprowadza opłatę dzierżawną w wysokości ponad 7 mln zł.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 714 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

574 373 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.