Polska reprezentuje wielki rynek dla europejskich graczy. Plany kilku największych europejskich tanich linii, aby ustanowić w Polsce nowe bazy dowodzi, że lokalny rynek ma duży potencjał dalszego rozwoju - mówi Gediminas Ziemelis Prezes Avia Solutions Group w rozmowie z Markiem Serafinem z PRTL.pl
- W roku 2012 nasza Grupa stale zwiększała przychody i odnotowywała wzrosty prawie w każdym segmencie rynku. Nasze łączne przychody, zgodnie ze skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym, prawie podwoiły się i osiągnęły poziom 536 mln LTL (około 650 mln PLN - red.).
Najdynamiczniejszy wzrost osiągnęliśmy w obszarze obsługi technicznej (MRO). Gospodarka silnikami (engine management), dostawa części jak również rozwój obsługi liniowej w 32 stacjach w Europie, Azji oraz krajach WNP przyczyniły się do osiągnięcia, w obszarze obsługi technicznej, przychodów na poziomie 289 mln LTL. Jeżeli chodzi o rynek polski to głównym obszarem wzrostu były usługi handlingowe oferowane przez Baltic Ground Services (BGS). W roku 2012 BGS uruchomił usługę dostawy paliwa lotniczego do samolotów w trzech głównych portach: Warszawie, Krakowie i Katowicach. Dodatkowo w porcie Fryderyka Chopina rozpoczęliśmy dostawy cateringu.
Podsumowując nasza Grupa jest usatysfakcjonowana osiągniętymi wynikami, które oznaczają zakończenie pierwszej fazy jej rozwoju.
Lata 2011-2012 były okresem, kiedy ASG i BGS w szczególności, rozwijały swoją infrastrukturę na polskim rynku. Stworzyliśmy infrastrukturę, która daje nam możliwość osiągnięcia 10-15% udziału w rynku usług paliwowych oraz handlingowych a w latach 2013-2015 planujemy skoncentrowanie się, w znacznie większym stopniu, na relacjach z klientami, poprawie poziomu usług, możliwościach sprzedaży krzyżowej (cross selling), rozwijaniu nowych produktów przy wykorzystaniu istniejącej już infrastruktury - na przykład usługi cateringowe itd.
Jakie są wasze plany w roku 2013?
- W tym roku Avia Solutions Group będzie nadal koncentrować się na historycznie ważnym dla nas obszarze WNP i zwiększać swoją obecność w obszarze Azji i Pacyfiku, relatywnie nowym dla nas regionie. Operacje europejskie będą kontynuowane na niezmienionym poziomie. W ten sposób zarząd grupy chce ograniczyć negatywne skutki wciąż nienajlepszej sytuacji ekonomicznej.
W sposób ciągły badamy i staramy się wykorzystać możliwości biznesowe zarówno na rynkach stabilnych jak i rozwijających się takich Indonezja, Filipiny czy też Nigeria. Ludność tych krajów jest prawie tak liczna, jak całej Unii Europejskiej. Planujemy zdecydowane kroki, aby stać się jednym z głównych graczy, już na wstępnym etapie rozwoju rynku, w wyżej wymienionych krajach.
Avia Solutions Group prowadzi obecnie szereg projektów:
- FL Technics kończy budowę swojego trzeciego hangaru o powierzchni 9000 m2 na lotnisku w Kownie. Powinien on być gotowy na koniec września. To, w ciągu 36 miesięcy, prawie podwoi możliwości bazy obsługowej FL Technics,
- bardzo niedawno Baltic Ground Services zaprezentował rynkowi szereg unikalnych produktów:
i/ bardzo efektywny i przyjazny środowisku płyn do odladzania. Jest on dziełem menadżerów spółki i został przez nich opatentowany,
ii/ BSG wspólnie z NFQ (to litewska firma zajmująca się aplikacjami internetowymi i mobilnymi - red.) opracował i wdrożył zupełnie nowy system DCS (Departure Control System) na lotnisku wileńskim. System uprości i przyśpieszy proces odprawy pasażerskiej oraz boardingu dla pasażerów podróżujących bez przesiadek. Ten system będzie oferowany również na innych lotniskach, jako produkt alternatywny, z wieloma dodatkowymi narzędziami operacyjnymi.
- Baltic Aviation Academy zakończyło rozwój dwóch nowych produktów:
i/ pełne zabezpieczenie techniczne w pakiecie usług FFS (fee for service - płacisz za usługę wykorzystaną - red.) oferowane globalnie pod nazwą Simhelp,
ii/ narzędzie do zarządzania kursami FTO (flight training) i TRTO (type raiting training) oraz dla linii lotniczych o nazwie myBAA.
FL Technics, Baltic Aviation Academy, Aviation CV.com i FL Technics Jets stale zwiększają swoje przychody prawie we wszystkich segmentach rynku.
W roku 2013 zaczęliśmy zwiększać liczebność naszych zespołów menadżerskich we wszystkich jednostkach organizacyjnych naszej grupy. Dzięki temu będziemy mogli poradzić sobie z rosnącym biznesem. Jest to konieczne również ze względu na coraz liczniejszy personel grupy oraz nowe zadania.
Czy rozważacie rozszerzenie swoich usług na nowe lotniska w Polsce ?
- Obecnie działamy już w trzech głównych portach. Planujemy jednak, że Baltic Ground Services rozpocznie również działalność na nowych lotniskach. Dotyczy to Wrocławia, Poznania i Gdańska. Jednym z głównych celów będzie rozwój usług cateringowych, jak również umocnienie naszej pozycji na rynku dostaw paliwa. Na koniec roku 2013 chcemy kontrolować 15% polskiego rynku dostaw paliwa lotniczego.
Czy uważa Pan, ze w nadchodzących latach polski rynek lotniczy będzie rozwijał się szybciej niż w innych krajach UE?
- Polski rynek lotniczy, podobnie jak w innych krajach europejskich jest wciąż dość niestabilny z powodu stale zmieniającego się popytu na usługi lotnicze, jak również niewłaściwej struktury floty niektórych lokalnych przewoźników. Na szczęście z ludnością około 39 mln mieszkańców Polska reprezentuje wielki rynek dla europejskich graczy. Plany kilku największych europejskich tanich linii, aby ustanowić w Polsce nowe bazy dowodzi, że lokalny rynek ma duży potencjał dalszego rozwoju.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Avia Solutions: Polska to wielki rynek dla europejskich graczy