XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Bez inwentaryzacji przyrodniczej nie można budować Via Baltica

Bez inwentaryzacji przyrodniczej nie można budować Via Baltica
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bez inwentaryzacji przyrodniczej nie można rozpocząć budowy trasy Via Baltica - uważa ministerstwo środowiska.

Według władz woj. warmińsko-mazurskiego, alternatywą dla kontrowersyjnej wersji przebiegu trasy Via Baltica przez Dolinę Rospudy może być poprowadzenie tej drogi w okolice Ełku.

Komisja Europejska pozwała Polskę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości m.in. za brak dobrej i rzetelnej oceny oddziaływania na środowisko budowy obwodnicy Augustowa przez dolinę Rospudy - przypomina rzeczniczka ministra środowiska Elżbieta Strucka.

- Oczywiście można rozpatrywać nowy przebieg trasy Via Baltica, ale pod warunkiem, że wykona się wszystkie zgodne z prawem procedury. Dopiero wtedy, gdy przygotuje się ocenę oddziaływania na środowisko będzie można brać pod uwagę, lub nie - budowę drogi - powiedziała w środę PAP Strucka.

Zdaniem marszałka woj. warmińsko-mazurskiego Jacka Protasa, poprowadzenie Via Baltica przez wschodnią część Mazur, to "sposób na uratowanie Doliny Rospudy przed buldożerami".

W poniedziałek w Ełku marszałek woj. warmińsko-mazurskiego, prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz oraz parlamentarzyści z Mazur podpisali list intencyjny, w którym stwierdzają, że droga Via Baltica oraz trasa kolejowa Rail Baltica powinny przebiegać przez wschodnie tereny Mazur.

Władze warmińsko-mazurskiego chcą, by droga Via Baltica przebiegała przez Ełk-Kalinowo-Cimochy-Suwałki-Trakiszki. Prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz podkreślił, że taki wariant trasy pozwoli na ominięcie cennych przyrodniczo miejsc i nie będzie stwarzał jakiegokolwiek zagrożenia ekologicznego.

Trasa miałaby przebiegać istniejącym szlakiem komunikacyjnym Białystok-Ełk-Olecko-Suwałki-Trakiszki.

Via Baltica ma być drogą łączącą Warszawę z Helsinkami. Kontrowersje wśród ekologów wzbudził jej planowany przebieg przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy w okolicach Augustowa.

Dolina Rospudy należy do sieci Natura 2000. Ostre protesty ekologów wsparła Komisja Europejska, która nakazała wstrzymanie robót i pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu, uznając, że budowa obwodnicy Augustowa (a także obwodnicy Wasilkowa koło Białegostoku w Puszczy Knyszyńskiej) jest złamaniem unijnego prawa.

Obecnie problemem budowy obwodnicy przez dolinę Rospudy zajmuje się "okrągły stół" powołany z inicjatywy ministra środowiska.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Bez inwentaryzacji przyrodniczej nie można budować Via Baltica

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!