XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Bieszczadzka Kolejka Leśna zwiększa liczbę kursów

Bieszczadzka Kolejka Leśna zwiększa liczbę kursów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W lipcu i sierpniu Bieszczadzka Kolejka Leśna będzie kursować pięć razy dziennie. "W tym roku przewieźliśmy już nieco ponad 25 tys. osób" - poinformował 13 czerwca prezes fundacji zarządzającej kolejką Mariusz Wermiński.

Kolejka wąskotorowa w maju i czerwcu oraz we wrześniu i październiku wozi turystów tylko w weekendy; w wakacje codziennie. Z kolei w zimie - poza feriami, kiedy kursuje w każdy weekend - jeździ na zamówienia.

"Od początku lipca przez całe wakacje będziemy kursować pięć razy w ciągu dnia. Pierwszy skład wyrusza o godz. 9.30 do Przysłupia, ostatni o 15.30 do Balnicy. Pierwsza trasa liczy 12 km, druga 9 km" - mówił Wermiński.

Sporą popularnością wśród podróżnych cieszy się skład, który ciągnie parowóz Kp-4. Na trasę kolejki wrócił on lata temu po kilkudziesięciu latach przerwy.

Kp-4 może rozwijać prędkość do 35 km/godz. Na trasie kolejki leśnej obowiązuje jednak ograniczenie do 15 km/godz. Parowóz ma skrzynię węglową o pojemności dwóch ton.

"Starsze pokolenie nazywa go 'bieszczadzką ciuchcią'. Do końca lat 70. poprzedniego wieku takimi parowozami kolejarze przewieźli przeszło milion metrów sześciennych drewna. Podczas tegorocznych wakacji Kp-4 będzie jeździł trzy razy w tygodniu" - przypomniał prezes.

W skład taboru BKL, oprócz parowozu Kp-4, wchodzi jeszcze cztery lokomotywy spalinowe Lyd2. Do przewozu turystów przygotowanych jest też 21 wagonów osobowych. "Mamy zarówno wagony odkryte jak i w pełni zabudowane. Oba typy wagonów wyruszają w każdym składzie" - zauważył Wermiński.

Bieszczadzka kolejka wąskotorowa powstała w 1898 r. Przez wiele lat służyła do transportu drewna. Kiedy w latach 20. ubiegłego stulecia przeszła pod zarząd lwowskiej dyrekcji PKP, rozpoczęła przewóz ludzi; z czasem stała się atrakcją turystyczną.

Na początku lat 90. XX wieku ze względów ekonomicznych kolejkę wyłączono z eksploatacji. W 1996 r. utworzona została Fundacja BKL, która postanowiła utrzymać zabytkową kolejkę w ruchu i uczynić z niej atrakcję turystyczną.

Od kilkunastu lat z każdym rokiem leśna wąskotorówka cieszy się coraz większą popularnością. W ubiegłym roku Bieszczadzka Kolejka Leśna przewiozła 138 tys. pasażerów; najwięcej w swojej historii.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Bieszczadzka Kolejka Leśna zwiększa liczbę kursów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!