Bocznice zmieniają ustawę kolejową

Bocznice zmieniają ustawę kolejową
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sejmowa komisja infrastruktury skierowała do dalszych prac projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.

Powstał on z inicjatywy sejmowej komisji Przyjazne Państwo, a jego głównym celem – jak poinformowała poseł Anna Zdanowska – jest uporządkowanie spraw związanych z funkcjonowaniem bocznic kolejowych.

- Jest to potrzebne choćby po to, aby obniżyć koszty ich funkcjonowania i przyciągnąć kolejne przedsiębiorstwa, które korzystają z usług kolei – powiedziała posłanka.

Według autorów projektu ustawy, do ustawy obowiązującej (z 28 marca 2003 r.) „bocznice kolejowe włączone zostały bezkrytycznie, bez żadnej potrzeby i racjonalnego uzasadnienia do infrastruktury kolejowej.” W istocie bowiem są to obiekty leżące na styku ruchu kolejowego i działalności przedsiębiorców różnych gałęzi, a więc powinny jedynie w niewielkim stopniu podlegać reżimowi przepisów ustawy o transporcie kolejowym. To, że jednak podlegają, powoduje znaczne utrudnienie w funkcjonowaniu operatorów kolejowych, a przede wszystkim pogarsza konkurencyjność tego środka transportu.

Bocznice np. muszą uzyskać różnego rodzaju świadectwa niezbędne w przypadku wykonywania przewozów kolejowych i zarządzania infrastrukturą kolejową. Istotne jest też, że np. wiele wniosków złożonych w Urzędzie Transportu Kolejowego już w 2004 r. o wydanie świadectw, dotychczas nie doczekało się rozpatrzenia. Formalnie więc, zgodnie z ustawą, powinny one zostać zamknięte. Dotychczas UTK wydał jedynie 277 świadectw bezpieczeństwa dla bocznic, a jest ich w Polsce kilka tysięcy.

Zdaniem PKP PLK, która złożyła swoje uwagi do projektu ustawy, użytkownik bocznicy powinien być zwolniony z niektórych wymogów określających warunki techniczne budowy obiektu i jego eksploatacji, jednak nadzór nad bocznicami i utrzymaniem infrastruktury powinien pozostać w gestii UTK. „Liberalizacja przepisów w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego nie może skutkować obniżeniem bezpieczeństwa ruchu kolejowego” – wnioskuje zarząd PKP PLK.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!