PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Boeing zaprezentował rewolucyjnie skonstruowane skrzydło

Autor: wnp.pl (DM)
12-10-2018 09:11 |  aktualizacja: 12-10-2018 09:34
Boeing zaprezentował rewolucyjnie skonstruowane skrzydło

Podniesiona do góry 3,6 metrowa końcówka skrzydła Boeinga B777X

Fot. mat. pras.

Jednym z największych problemów rosnącego ruchu lotniczego są coraz bardziej przepełnione lotniska. Ideałem byłoby, gdyby pod terminal podjeżdżały same kadłuby samolotów. Ponieważ jest to niemożliwe, producenci chcą ograniczyć rozpiętość skrzydeł samolotów. Boeing właśnie pokazał rozwiązanie, które ma zrewolucjonizować lotnictwo.

Ogólna zasada jest dość prosta - im większa rozpiętość skrzydeł samolotu, tym lepsze zdolności maszyny do szybowania. Nic więc dziwnego, ze największe samolotu mają skrzydła niemal 80-metrowej rozpiętości ( Airbus A380).Powoduje tojednak problemy na lotnisku.
Myśliwce F4F Wildcat ze złożonymi skrzydłami. Okres II WŚ. Fot. US Navy, domena publiczna.
Myśliwce F4F Wildcat ze złożonymi skrzydłami. Okres II WŚ. Fot. US Navy, domena publiczna.
Boleśnie przekonał się o tym Airbus ze swoim ogromnym A380. Lotniska musiały się do jego obsługi specjalnie przygotować, inwestując m.in. w miejsca postojowe. Wiele wskazuje, że oprócz wykorzystania do napędu aż czterech silników, to właśnie rozmiary maszyny  spowodowały porażkę projektu. Za taką uważna jest bowiem sprzedaż zaledwie 331 opracowanych kosztem wielu miliardów euro maszyn.

Boeing nie chce popełnić tego błędu. Nowy B777X będzie miała największą w historii amerykańskiej firmy rozpiętość skrzydeł, ale tylko podczas lotu. Po lądowaniu będzie składał 3,6-metrowe końcówki skrzydeł. Dzięki temu rozpiętość skrzydeł maszyny  na ziemi będzie sięgała niewiele ponad 64 m (ponad 70 w locie). Więcej o tym samolocie czytaj tu: Boeing ukończył montaż samolotu nowej generacji
F-8P Crusader w barwach francuskich. Fot Duch seb, wikipedia, CC BY-SA 3.0
F-8P Crusader w barwach francuskich. Fot Duch seb, wikipedia, CC BY-SA 3.0
Sam pomysł składania skrzydeł nie jest w lotnictwie niczym nowym. Tyle że wykorzystywano go w maszynach wojskowych. Rozwiązanie to sprawdzało się i nadal sprawdza na lotniskowcach, gdzie każdy m2 powierzchni hangaru jest na wagę złota.

Jumbo Jet ma już pół wieku: 50 lat temu zaprezentowano najważniejszy samolot w historii lotnictwa pasażerskiego

Oczywiście rozwiązanie to ma także wady. Zawiasy swoje ważą, do tego dochodzi niższa wytrzymałość końcówki skrzydła. Jednak zdaniem Boeinga dzięki nowym materiałom problem został rozwiązany. A co kluczowe w całej sprawie, dzięki bardzo długim skrzydłom nowy B777X będzie oszczędniejszy o 12 proc. niż porównywalny europejski Airbus A350 XWB.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)



FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W zwiazku z ciszą wyborczą możliwość dodawania komentarzy została tymczasowo zablokowana.



FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W zwiazku z ciszą wyborczą możliwość dodawania komentarzy została tymczasowo zablokowana.


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 604 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

594 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.