XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Brakuje 35 mld zł na budowę dróg

Brakuje 35 mld zł na budowę dróg
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na budowę dróg ekspresowych i autostrad zabraknie w najbliższych latach 35 mld zł - twierdzą eksperci z Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Ich zdaniem, jeśli nic się nie zmieni, nie wybudujemy dróg przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej Euro 2012.

Tej opinii nie podziela resort transportu; informuje, że na budowę i utrzymanie dróg przeznaczono do końca 2015 r. ponad 164 mld zł.

W poniedziałek na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele OIGD przekonywali, że obecnie można liczyć na ok. 75 mld zł (większą część tej sumy - 44 mld zł - stanowią środki unijne). Tymczasem z ich wyliczeń wynika, że koszt budowy dróg krajowych w latach 2007-2013 to kwota między 100 a 110 mld zł.

"Może być klapa, bo państwo myśli, że wszystkie drogi wybudujemy jedynie z pieniędzy UE, a takiej możliwości nie ma. Na dzisiaj
brakuje już 15 proc. własnego udziału w tych inwestycjach" - powiedział prezes OIGD Wojciech Malusi.

Jako podstawowe bariery w drogownictwie prezes wymienił finanse, zarządzanie, przepisy prawa. Na to nakładają się problemy z materiałami budowlanymi - ich brak lub podwyżki cen. Do tego - jak przekonywał - brakuje ludzi do pracy - zarówno kadry inżynierskiej, jak i pracowników fizycznych.

Zdaniem OIGD, musi zwiększyć się ilość pieniędzy, jakie państwo wyda na drogi.

"Większa część akcyzy od paliw silnikowych musi zostać przeznaczona na drogi (obecnie jest to 12 proc.). Do tego w Europie państwa przeznaczają na budowę dróg średnio ok. 1 proc. PKB. W Polsce jest to tylko 0,3 proc. PKB. W naszym kraju 1 proc. PKB to 10 mld zł; jeśli przeznaczamy na to 3 mld zł, w tym również na utrzymanie administracji, to nie liczmy na efekty w budownictwie drogowym" - powiedział prezes OIGD.

Eksperci wskazują również na braki rozwiązań prawnych. Nie ma ustawy faktycznie określającej i wprowadzającej w życie Narodowy Program Budowy Dróg, występują opóźnienia w pracach nad tzw. specustawą o sposobach i możliwościach realizacji inwestycji związanych z Euro 2012.

Zdaniem rzecznika prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Andrzeja Maciejewskiego, postulat zwiększenia wpływów z akcyzy od paliw silnikowych na drogi nie jest nowy i był już zgłaszany np. jesienią ubiegłego roku przez drogowców.

Również sprawa konieczności sformułowania Narodowego Programu Budowy Dróg była w październiku ubiegłego roku zgłaszana przez drogowców - powiedział Maciejewski.

Nie chciał komentować tego, że zabraknie na budowę dróg dla potrzeb Euro 2012 około 35 mld zł, ponieważ - jak mówił - nie zna podstaw tych szacunków.

Rzecznik prasowy resortu transportu Teresa Jakutowicz powiedziała, że ministerstwo nie podziela opinii OIGD. Jak wyjaśniła, opracowany program budowy dróg krajowych na lata 2007- 2015 uwzględnia potrzeby związane z Euro 2012 i przewiduje wydanie do 2015 roku na budowę i utrzymanie dróg ponad 164 mld zł.

Program jest w końcowej fazie uzgodnień międzyresortowych i ma być ostatecznie zatwierdzony przez rząd - powiedziała Jakutowicz.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Brakuje 35 mld zł na budowę dróg

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!