Budowa CPK wymaga nowych tras dla samolotów i wyszkolenia ok. 400 kontrolerów

Budowa CPK wymaga nowych tras dla samolotów i wyszkolenia ok. 400 kontrolerów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nowe trasy dla samolotów, nowoczesne urządzenia nawigacyjne oraz wyszkolenie ok. 400 kontrolerów ruchu lotniczego - to zadania dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w związku z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Może to kosztować blisko 500 mln zł.

"Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego oznacza dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej przeprojektowanie całej polskiej przestrzeni powietrznej. Trzeba będzie stworzyć jej nowe struktury nie tylko wokół nowego potencjalnego lotniska, ale także wokół lotniska w Warszawie, Łodzi, lotniska w Modlinie i Radomiu" - powiedział p.o. prezesa Agencji Janusz Janiszewski.

Jego zdaniem zajmie to około pięciu lat, a nakłady inwestycyjne, jakie będzie musiała ponieść Agencja na ten cel, mogą wynieść około pół miliarda złotych.

"Przy konstrukcji nowego modelu polskiej przestrzenie powietrznej będzie potrzebna również współpraca z wojskiem" - wskazał Janiszewski. Wyjaśnił, że przesuwając lotnisko 40 km na zachód od Warszawy, trzeba pamiętać o wojskowych portach m.in. w Łasku i Krzesinach. "Musimy uwzględnić także potrzeby naszych wojskowych użytkowników" - dodał.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, łączącym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zarządza polską przestrzenią powietrzną; odpowiada też za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. Jest również jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu; każdego dnia obsługują średnio około 2,5 tys. lotów, a rocznie - około miliona.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budowa CPK wymaga nowych tras dla samolotów i wyszkolenia ok. 400 kontrolerów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!