Tegoroczne wydatki z budżetu centralnego na budowę i utrzymanie dróg mogą wynieść blisko 30 mld zł. Drogownictwo pozostanie w nadchodzących latach główną siłą napędową budownictwa inżynieryjnego.
- W 2017 r. budownictwo inżynieryjne odpowiadało za prawie 28 proc. całej produkcji budowlano-montażowej w Polsce w ujęciu wszystkich podmiotów obecnych na rynku, oraz ponad 49 proc., w przypadku firm zatrudniających ponad 9 pracowników.
- W 2017 r. autostrady, drogi ekspresowe i ulice odpowiadały za ponad 40 proc. wygenerowanej wartości produkcji budowlano-montażowej w sektorze budownictwa inżynieryjnego.
- Udział drogownictwa, włączając w tę kategorię mosty i estakady, w latach 2018-2021 będzie odpowiadał za 47-48 proc. całego segmentu inżynieryjnego.
Takie wnioski płyną z najnowszego raportu firmy badawczej PMR, zatytułowanego „Sektor budowlany w Polsce, I połowa 2018 - Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018-2023”.
W komentarzu do raportu podkreślono, że choć wg zapowiedzi w obecnej perspektywie budżetowej najsilniejszy akcent ma zostać położony na koleje, to jednak szczegółowe porównanie planowanych nakładów inwestycyjnych wskazuje na utrzymującą się przewagę drogownictwa.
- 2017 r. był udanym okresem dla branży drogowej w Polsce, choć nie udało się zrealizować wydatków w kształcie zakładanym w Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023 - wskazano.
Plan zakładał inwestycje na poziomie 19 mld zł, tymczasem GDDKiA poinformowała, że jej wydatki na drogi w 2017 r. wyniosły 16,1 mld zł.
Drogowy plac budowy
Wg danych GDDKiA, w 2017 r. oddano do użytku 356 km dróg krajowych, a na koniec roku trwały prace na trasach o łącznej długości 1293 km.W 2016 r. przekazano do użytku 124 km nowych dróg krajowych, a w trakcie realizacji znajdowały się wtedy odcinki o łącznej długości 1312 km.
Jak wyliczono w raporcie, w 2017 r. GDDKiA ogłosiła postępowania przetargowe na 317 km nowych dróg i podpisała 28 umów na budowę nowych dróg o łącznej długości 274,3 km (wliczając w to autostrady i drogi ekspresowe - 252,7 km, obwodnice - 21,6 km).
Na koniec 2017 r. GDDKiA miała podpisanych 38 umów o dofinansowanie dla projektów drogowych na łączną kwotę ponad 24 mld zł dofinansowania unijnego z obecnego budżetu. Na koniec 2017 r. w realizacji znajdowały się inwestycje o długości 1293 km.
W raporcie podkreślono, że uaktualniony budżet PBDK przewiduje, że w 2018 r. zaplanowana suma wydatków na drogi krajowe wynosi niespełna 22,3 mld zł (pierwotna wersja programu zakładała 27,6 mld zł).
W przyjętym budżecie na 2018 r. założono pulę 3,75 mld zł na remonty, utrzymanie i przebudowę dróg krajowych, czyli o 475 mln zł mniej niż w 2017 r.
- Będzie to pierwszy spadek w ujęciu rok do roku od 2010 r. Wobec potrzeb wycenionych w ramach PBDK na 5 mld zł, szacuje się, że w 2018 r. zabraknie ok. 1,3 mld zł - zaznaczono w raporcie.
Ministerstwo Finansów w 2018 r. na utrzymanie dróg planuje przeznaczyć 1,5 mld zł, na przebudowy - 1 mld zł, a na remonty oraz prace przygotowawcze - po 200 mln zł.
Cięcia wydatków na drogi dotyczyły początkowo także planowanych nakładów na drogi samorządowe. Wobec wcześniej oczekiwanych 1,1 mld zł na remonty i budowę dróg lokalnych przewidziano początkowo 800 mln zł. W marcu premier Mateusz Morawiecki ogłosił zwiększenie tej puli do 1,3 mld zł.
Zagrożenia na horyzoncie
PMR podkreśliło, że na początku 2018 r. zaczęły napływać informacje o kłopotach z realizacją kontraktów, skutkujące zejściem generalnych wykonawców z placów budowy.- Kolejnym realnym zagrożeniem jest potencjalna groźba wycofywania się oferentów z przetargów i to nawet tych, którzy je wygrywali - napisali autorzy raportu.
- Mimo to, przewidujemy, że wartość produkcji w latach 2018-2023 wzrośnie o około jedną czwartą w porównaniu z wcześniejszym okresem lat 2011-2017 - podsumowali.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Budownictwo drogowe może pochłonąć w 2018 r. nawet 30 mld zł