Cement stracony dla kolei?

Cement stracony dla kolei?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Cement w Polsce wozi się głównie ciężarówkami - wbrew rozsądkowi, czy postulatom Komisji Europejskiej i polskiego resortu transportu, że kolej powinna przejmować z dróg większe partie towarów, szczególnie tak masowych, jak cement, bo to zmniejsza zanieczyszczenia środowiska i poprawia bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Teoretycznie, akurat ten towar jest wręcz skazany na powszechną obsługę przez kolej. Cementownie w Polsce usytuowane są głównie w południowej części kraju. Natomiast spośród 950 oficjalnie działających zakładów produkcji betonu towarowego (i sporej części betoniarni nie rejestrowanych), kilkudziesięciu fabryk zakładów prefabrykatów betonowych, czy kilkuset innych znaczących odbiorców – firm budowlanych, wiele z nich oddalonych jest o 200-300 kilometrów od cementowni.

Wysyłka pociągu z ładunkiem 1400-1600 ton cementu wydaje się najtańszym środkiem transportu. Także oczywistym intuicyjnie.

Niestety, jest inaczej. Kolej ma wręcz marginalny udział w przewozach tego półproduktu. Co gorsza - jak wskazują dane z ostatnich lat - sytuacja zamiast się zmieniać na korzyść kolei, pogarsza się.

Podkreślmy tu jednak jasno: niekoniecznie jest to wina operatorów kolejowych, ich indolencji lub grzechu zaniechania. Powodów takiej sytuacji jest bowiem kilka.

O tym piszemy w dalszej części.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Cement stracony dla kolei?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!