Centralny Port Komunikacyjny doceniony przez generała z USA

Centralny Port Komunikacyjny doceniony przez generała z USA
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Centralny Port Komunikacyjny przyniósłby Polsce nie tylko korzyści ekonomiczne, ale przyczyniłby się do poprawy bezpieczeństwa w regionie, ułatwiając szybki przerzut wojsk - ocenił były dowódca amerykańskich wojsk lądowych w Europie Ben Hodges.

  • Centralny Port Komunikacyjny ma być ma być multimodalnym węzłem transportowego w sercu Polski.
  • Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet około 100 mln.
  • Otwarcie portu ma być możliwe w 2027 roku.

Ben Hodges, który obecnie kieruje katedrą studiów strategicznych w amerykańskim ośrodku analitycznym CEPA (Center for European Policy Analysis), rozmawiał w środę o CPK z premierem Mateuszem Morawieckim, odbył tez rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury.

"Ten projekt jest dokładnie tym, czego potrzebuje NATO i co ma na myśli Unia Europejska w dyskusjach o mobilności wojsk. Patrzę na CPK również ze względu na jego wojskową użyteczność dla wszystkich Europejczyków" - powiedział PAP Hogdes.

Podkreślił, że mobilność wojsk to jeden z 17 projektów w ramach PESCO - mechanizmu stałej współpracy strukturalnej służącego pogłębieniu integracji obronnej. "Nie wiem, jaki będzie mechanizm, ale jednym ze sztandarowych projektów PESCO jest poprawa mobilności wojsk. Więc wyobrażamy sobie że w procesie planowania i koordynacji, mógłby on objąć tego typu inicjatywę" - odpowiedział Hodges na pytanie o perspektywy wsparcia projektu przez NATO lub UE.

Ocenił też, że realizacja tego projektu mogłaby pociągnąć za sobą inne projekty - rozbudowy dróg i kolei oraz włączenia CPK w sieć połączeń lotniczych.

"To odpowiedź na pilne potrzeby nas wszystkich, zarówno ze względów komercyjnych i krajowych, jak i ze względów bezpieczeństwa" - dodał. Jak mówił, jeszcze jako dowódca amerykańskich sił lądowych w Europie wiązał nadzieje z powstaniem takiego węzła transportowego.

"Postrzegam go nie tylko jako hub, ale i magnes przyciągający i motywujący do innych działań. To jest to, czego potrzebuje Sojusz, czego potrzebuje Europa - nie tylko dla korzyści komercyjnych i krajowych, ale i dla poprawy bezpieczeństwa" - powiedział Hodges.

Jak ocenił, "urzeczywistnienie tego pomysłu pomogłoby nam poruszać się tak szybko jak siły Federacji Rosyjskiej lub szybciej, co (jest) istotne dla zapobiegania kryzysom i dla odstraszania". Zaznaczył, że "wiele krajów środkowej i wschodniej Europy nie jest skomunikowanych w silny, odporny sposób". "Myślę, że Sowieci utrzymywali ten stan z wielu względów. Spójność NATO i Unii Europejskiej wymaga sieci, która umożliwia zarówno transport komercyjny, jak i zwiększa bezpieczeństwo, pozwala zwiększyć siły" - dodał Hodges.

Czytaj także: Rekordowe miesiące Okęcia

Odniósł się także do obecności sojuszniczych wojsk, przysłanych dla wzmocnienia wschodniej flanki w ramach amerykańskiej inicjatywy Atlantic Resolve i NATO-wskiej wysuniętej wzmocnionej obecności - Enhanced Forward Presence (eFP)

"Ćwiczenie Saber Strike będzie dobra okazją, by kontynuować doskonalenie koncepcji eFP. W zaplanowanym na czerwiec ćwiczeniu weźmie udział Wielonarodowy Korpus Północ-Wschód w Szczecinie, wezmą w nim udział wojska w Polsce i Niemczech, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Będą to duże manewry, wiele wojsk będzie się przemieszczać. Pozwoli nam to sprawdzić i jak myślę zademonstrować, jakie znaczenie miałby tego rodzaju hub jak CPK" - mówił Hodges.

"Jeden z projektów, nad którymi pracujemy w CEPA, dotyczy tego, jak chronić korytarz suwalski, zapewnić, żeby pozostał otwarty. Nie mówimy o przesmyku, lecz o korytarzu, ponieważ chodzi o mobilność. Przesmyk to coś, co chce się zamknąć. My nie chcemy go zamknąć. Chcą go zamknąć Rosjanie, my chcemy, żeby był otwarty" - powiedział Hodges.

"Pracujemy z polskimi litewskimi, niemieckimi i amerykańskimi wojskami nad studium, które wskaże, jak to osiągnąć. Siły NATO rozmieszczone w ramach eFP grają tu kluczową rolę, istotne są też siły państw-gospodarzy, szybkość przemieszczania się. Zamierzamy też rekomendować zwiększenie amerykańskich zdolności logistycznych w tym rejonie. Logistycy, transportowcy, amunicja, paliwa, pomogą utrzymać drożność tego korytarza i stałą obecność amerykańskich wojsk w regionie" - powiedział Hodges.

Czytaj również: Polska będzie się starała o wsparcie unijne dla budowy CPK

Jego zdaniem, CPK pomógłby też utrzymać korytarz suwalski, pozwalając na szybki ruch wojsk. "Zamierzamy też zarekomendować rozmieszczenie w regionie amerykańskich środków obrony powietrznej krótkiego zasięgu, jak i zachęcić sojuszników do wzmacniania obrony balistycznej" - powiedział. Dodał, że amerykańska obrona powietrzna krótkiego zasięgu "mogłaby zestrzeliwać na przykład rosyjskie bezzałogowce, co szczególnie ważne dla krajów bałtyckich".

"Myślę, że część z tych tematów pojawi się na tegorocznym szczycie NATO" - powiedział Hodges. "Gdy tylko usłyszałem o CPK, pomyślałem: to byłoby pomocne także ze względów bezpieczeństwa" - dodał.

Zdaniem Hodgesa, projekt CPK "to kolejny przykład polskiego przywództwa w Sojuszu". "To wielka wizja, która świadczy o właściwym rozpoznaniu potrzeb i - jak sądzę - pomoże pociągnąć inne państwa, by poszły za tym przykładem" - powiedział.

"Młodzi ludzie dzisiaj w coraz większym stopniu korzystają z transportu publicznego. Ja sam wolę pojechać pociągiem, zamiast prowadzić samochód autostradą, mogę wtedy pracować. Poprawa infrastruktury transportu publicznego pomogłaby dokonać generacyjnego skoku, a korzystali by także liderzy biznesu" - powiedział Hodges.

CPK ma być multimodalnym węzłem transportowego w sercu Polski. Między Łodzią a Warszawa ma powstać nowe lotnisko, które według projektu ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Jego budowa ma się przyczynić do rozbudowy sieci kolejowej i przemodelowania systemu transportowego. Jako lokalizację CPK wskazuje się Stanisławów w gminie Baranów. Po pierwszym etapie budowy port ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet około 100 mln. Ma on powstać na około 3000 ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Centralny Port Komunikacyjny doceniony przez generała z USA

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!