XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Chińczycy wzięli się za znany port. Chcą mieć potentata

Chińczycy wzięli się za znany port. Chcą mieć potentata
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zarząd spółki portu w Pireusie (Grecja) należącej do chińskiego koncernu Cosco Shipping przedstawił plan rozwoju portu, który ma wzmocnić jego rolę jako głównego hubu transportowego pomiędzy Azją i Europą Południowo-Wschodnią i Środkową. Ambicją chińskich inwestorów jest to, aby Pireus stał się jednym z 30 największych portów na świecie i piątym największym portem w Europie. Obecnie Pireus jest na 8. miejscu w Europie i 44. miejscu na świecie w rankingu portów kontenerowych. Port ma kluczowe znaczenie dla chińskiej inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku.

  • Plan rozwoju zakłada, że już latem 2018 r. rozpocznie się budowa centrum logistycznego o wielkości 80 tys. m3.
  • Usługa "China-Europe Sea-Land Express Cargo" skróciła czas przewozu towarów do europejskich destynacji o siedem – jedenaście dni.
  • Chiński potentat kontroluje obecnie jedną dziesiątą zdolności przeładunkowych w Europie.

Port Pireus, który należy do chińskiego koncernu Cosco Shipping, w 2017 roku wypracował zysk w wysokości 11,3 mln euro. Oznacza to wzrost o 68,6% w porównaniu z 2016 rokiem, gdy zyski wyniosły 6,7 mln euro. Przychody w tym okresie wzrosły o 7,7% do 111,5 mln euro.  W 2016 roku przeładowano w porcie 3,7 mln TEU, w 2017 – 4 mln TEU, a plany na 2018 mówią o wzroście do 5 mln TEU.

W lutym br. do portu przypłyną jeden z megakontenerowców o pojemności ponad 20 tys. TEU. Miało to podkreślić kluczową rolę portu w Pireusie dla strony chińskiej, który może obsługiwać megakontenerowce, co jest kluczowe dla rozwoju koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku.

Ambitne plany


Przedstawiony przez Cosco plan zakłada inwestycje o wartości 620 mln USD do 2021 r., by utworzyć w Pireusie globalny hub transportowy, który będzie także odgrywał wiodącą rolę w turystyce wycieczkowej po Morzu Śródziemnym.

Zarząd chińskiego koncernu zapowiada budowę co najmniej dwóch hoteli pięciogwiazdkowych, nowego terminalu pasażerskiego oraz rozwijanie obsługi dużych statków wycieczkowych. Ma to pozwolić na obsługę 580 tys. pasażerów statków wycieczkowych rocznie, w tym 100 tysięcy pochodzących z Chin.

Plan rozwoju zakłada, że już latem 2018 rozpocznie się budowa centrum logistycznego o wielkości 80 tys. m3. Trwają także prace nad ponownym uruchomieniem stoczni remontowej. Do portu w najbliższym czasie przybędzie nowy dok pływający, który zostanie zainstalowany w strefie napraw statków w Peramie. Nowy dok będzie miał długość 240 metrów, szerokość 45 metrów i głębokość 18 metrów. Po zakończeniu wszystkich inwestycji moc przeładunkowa portu ma wzrosnąć do 10 mln TEU.

Cosco już od 2009 zarządzało dwoma z trzech terminali kontenerowych w Pireusie, co znacząco ożywiło port, który znajdował się na 93. miejscu w rankingu portów kontenerowych. Chiński koncern kupił w 2016 r. 67% udziałów operatora portu Pireus Port Authority za kwotę 368 mln euro. Kolejne 350 mln chiński koncern miał przeznaczyć na rozbudowę infrastruktury i inwestycje. Modernizacja nabrzeży pozwoliła na znaczące zwiększenie przepustowości portu. Od 2010 r. przychody operatora portu zwiększyły się prawie trzykrotnie.

Nowe usługi i inwestycje


Wprowadzona w 2017 r. nowa usługa Cosco "China-Europe Sea-Land Express Cargo" skróciła czas przewozu towarów do europejskich destynacji o siedem – jedenaście dni. Z portu w Pireusie towary są przewożone bądź transportem samochodowym, bądź koleją. Pociągami towary są transportowane w pięć – sześć dni do Polski, trzy – cztery dni do Czech, Austrii, Słowacji i na Węgry, dwa – trzy dni do Rumunii, a jeden – dwa do Bułgarii i Serbii. Korzystają z tego rodzaju transportu takie firmy jak Sony i Hewlett Packard.

Rocznie z Pireusu koleją transportowanych jest ok. 38 tys. TEU. Z greckiego portu do Europy Środkowej wyjeżdża 8 pociągów tygodniowo. Czas transportu i przepustowość linii kolejowych w regionie w najbliższych latach powinny jeszcze bardziej się poprawić. W 2017 roku rozpoczęto bowiem modernizację serbskiej linii kolejowej na odcinku Belgrad – Stara Pazowa. Na Węgrzech natomiast ogłoszono przetarg na budowę odcinka szybkiej kolei Belgrad – Budapeszt.  Ze środków unijnych ma być z kolei sfinansowana modernizacja linii kolejowej Skopje – Sofia. Te inicjatywy przełożą się na poprawę infrastruktury kolejowej w regionie.  

Kolejne akwizycje Cosco


Od 2016 r. Cosco konsekwentnie rozbudowuje swoje europejskie portfolio. W 2016 przejęło 40% udziałów we włoskim porcie Vado i 35% w Terminalu Euromax w Rotterdamie. W 2017 roku natomiast chiński koncern przejął za 228 mln euro 51% udziałów w Noatum Port Holding – operatora portów w Bilbao i Walencji w Hiszpanii. Wzmocniło to pozycję spółki w Południowej Europie i na Morzu Śródziemnym.

Jesienią 2017 r. podpisano umowę o przejęciu kontroli nad drugim największym portem w Belgii – Brukselskim Porcie Zeebrugge. W rezultacie chiński potentat kontroluje obecnie jedną dziesiątą zdolności przeładunkowych w Europie. Jednocześnie w 2017 roku Cosco za 2,7 mld USD uzyskało 15% udziałów w Shanghai International Port Group (SIPG) zarządzającym portem w Szanghaju i zapowiada pogłębienie współpracy pomiędzy SIPG a własnymi portami. Pireus podpisał już memorandum w tej sprawie z przedstawicielami strony chińskiej wspólnego wspierania transportu morskiego. Przedstawione przez chińską megakompanię plany rozbudowy przepustowości europejskich terminali wskazują, że pozycja chińskiej spółki na naszym kontynencie będzie się wzmacniać.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • Grecja

    Przelicz walutę
  • euro (EUR)

  • 4,334 złoty (PLN)

    1 EUR, 1,067 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chińczycy wzięli się za znany port. Chcą mieć potentata

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!