Chińska stocznia Mingde buduje cztery statki dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Prace rozpoczęła uroczystość przecięcia pierwszych blach.
- To część dużego programu PŻM, która jako jedyna wśród firm żeglugowych w Polsce inwestuje na tak dużą skalę. Projekt odnowy tonażu powstał w 2005 r. i przewiduje wybudowanie do 2015 r. 34 masowców - statków do przewozu takich ładunków, jak węgiel czy zboża. PŻM już zakontraktowała 24 jednostki, które będą odbierane ze stoczni w latach 2008-13 - zapowiada w dzienniku Krzysztof Gogol, doradca dyrektora generalnego PŻM. \
Wśród statków są masowce różnej wielkości: osiem jeziorowców o wielkości 30 tys. dwt ze stoczni Mingde i Guoyu, 10 masowców typu handy-size o wielkości 38 tys. dwt z chińskiej stoczni Xingang w Tianjin (cztery tego typu statki ze stoczni Xingang pływają od 2005 r. we flocie PŻM i są chwalone przez załogi), cztery masowce typu panamax o wielkości 80 tys. dwt (największe, które mogą przepływać przez Kanał Panamski) z chińskiej stoczni New Times Shipbuilding oraz dwa masowce typu kamsarmax o nośności 82 tys. dwt z japońskiej stoczni Tsuneishi. Łączny tonaż zakontraktowanych jednostek to ponad milion ton nośności, a wartość kontraktów opiewa na setki milionów dolarów.
Wszystkie te jednostki powstaną na Dalekim Wschodzie, chociaż PŻM - zamawiając kolejne serie statków - najpierw pyta polskie stocznie o możliwość ich zbudowania. One jednak - podobnie jak stocznie w innych krajach europejskich - kilka lat temu zaprzestały produkcji masowców, jako konstrukcji najprostszych i względnie tanich (ich budowa przestała być opłacalna). Krajowe stocznie produkcyjne specjalizują się w bardziej zaawansowanych technologicznie statkach, takich jak chemikaliowce czy jednostki typu ro-ro, con-ro i ro-pax - wyjaśnia "PB".
Polska Żegluga Morska należy do największych armatorów w Europie i liczy się na świecie. Ma ponad 70 statków o łącznej nośności przekraczającej 2 mln ton. Rocznie przewozi około 27 mln ton ładunków. Zatrudnia 2630 pracowników, z tego 23
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Chińskie stocznie budują dla PŻM