Chińskie stocznie budują dla PŻM

Chińskie stocznie budują dla PŻM
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Chińska stocznia Mingde buduje cztery statki dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Prace rozpoczęła uroczystość przecięcia pierwszych blach.

Jednostki z chińskiej stoczni Mingde to tzw. jeziorowce, czyli statki o nośności 30 tys. dwt, przystosowane do żeglugi na amerykańskich Wielkich Jeziorach. Podobną serię czterech jeziorowców o nośności 30 tys. dwt wybuduje dla Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) również inna chińska stocznia - Guoyu w Yangzhou - poinformował "Puls Biznesu".

- To część dużego programu PŻM, która jako jedyna wśród firm żeglugowych w Polsce inwestuje na tak dużą skalę. Projekt odnowy tonażu powstał w 2005 r. i przewiduje wybudowanie do 2015 r. 34 masowców - statków do przewozu takich ładunków, jak węgiel czy zboża. PŻM już zakontraktowała 24 jednostki, które będą odbierane ze stoczni w latach 2008-13 - zapowiada w dzienniku Krzysztof Gogol, doradca dyrektora generalnego PŻM. \

Wśród statków są masowce różnej wielkości: osiem jeziorowców o wielkości 30 tys. dwt ze stoczni Mingde i Guoyu, 10 masowców typu handy-size o wielkości 38 tys. dwt z chińskiej stoczni Xingang w Tianjin (cztery tego typu statki ze stoczni Xingang pływają od 2005 r. we flocie PŻM i są chwalone przez załogi), cztery masowce typu panamax o wielkości 80 tys. dwt (największe, które mogą przepływać przez Kanał Panamski) z chińskiej stoczni New Times Shipbuilding oraz dwa masowce typu kamsarmax o nośności 82 tys. dwt z japońskiej stoczni Tsuneishi. Łączny tonaż zakontraktowanych jednostek to ponad milion ton nośności, a wartość kontraktów opiewa na setki milionów dolarów.

Wszystkie te jednostki powstaną na Dalekim Wschodzie, chociaż PŻM - zamawiając kolejne serie statków - najpierw pyta polskie stocznie o możliwość ich zbudowania. One jednak - podobnie jak stocznie w innych krajach europejskich - kilka lat temu zaprzestały produkcji masowców, jako konstrukcji najprostszych i względnie tanich (ich budowa przestała być opłacalna). Krajowe stocznie produkcyjne specjalizują się w bardziej zaawansowanych technologicznie statkach, takich jak chemikaliowce czy jednostki typu ro-ro, con-ro i ro-pax - wyjaśnia "PB".

Polska Żegluga Morska należy do największych armatorów w Europie i liczy się na świecie. Ma ponad 70 statków o łącznej nośności przekraczającej 2 mln ton. Rocznie przewozi około 27 mln ton ładunków. Zatrudnia 2630 pracowników, z tego 23
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chińskie stocznie budują dla PŻM

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!