XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Chrzest największego masowca w historii PŻM

Chrzest największego masowca w historii PŻM
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

11 stycznia 2013 roku w stoczni Tsuneishi Shipbuilding Co. w Tadotsu odbyła się uroczystość chrztu i przekazania najnowszego statku Polskiej Żeglugi Morskiej - m/s KARPATY.

Centralną częścią japońskich uroczystości był chrzest statku. Imię KARPATY nadała mu Alicja Piękoś, na co dzień pracownik Pionu Finansowego PŻM. Butelka szampana rozbiła się za pierwszym razem, co dobrze wróży statkowi i jego przyszłym załogom.

Po opuszczeniu stoczni 82-tysięcznik KARPATY wypłynie w swój pierwszy rejs. Statek uda się pod balastem do jednego z portów zachodniego wybrzeża USA po zboże. Z ładunkiem wyruszy w drogę powrotną przez Pacyfik do Azji. KARPATAMI w jego pierwszej podróży dowodzi kpt. ż. w. Jacek Skowroński.

M/s KARPATY to największy masowiec, jaki pływał w całej 61 letniej historii PŻM i jednocześnie największy statek, jaki obecnie należy do polskich armatorów. Jego wymiary to : długość 229 m., szerokość 32 m a zanurzenie 14,4 m. Jednorazowo może przewieźć 82 tysiące ton ładunku (węgla, rudy żelaza, zboża itd.).

KARPATY to pierwszy z czterech 82-tysięczników zamówionych przez PŻM w stoczni Tsuneishi. Pozostałe również noszą nazwy pasm górskich i są to (w kolejności odbioru) : SUDETY, BESKIDY i TATRY. Cięcie pierwszych blach KARPAT rozpoczęło się w lutym ub. r., stępkę położono w sierpniu, natomiast wodowanie odbyło się w październiku 2012. Kolejne trzy statki będą odbierane przez PŻM odpowiednio : w marcu, sierpniu i październiku 2013 roku.

Kamsarmaxy z Tsuneishi osiągnęły wśród światowych armatorów dużą popularność dzięki dwóm podstawowym cechom : wysokiej jakości wykonania, a więc i bezawaryjności oraz niższego spalanie paliwa. Ta ostatnia cecha, tak pożądana w czasach wysokich cen paliw, osiągnięta została dzięki specyficznej budowie elementów kadłuba (w części dziobowej i rufowej) oraz mniejszej powierzchni nadbudówki (mniejszy opór wiatru).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chrzest największego masowca w historii PŻM

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!