11 stycznia 2013 roku w stoczni Tsuneishi Shipbuilding Co. w Tadotsu odbyła się uroczystość chrztu i przekazania najnowszego statku Polskiej Żeglugi Morskiej - m/s KARPATY.
Po opuszczeniu stoczni 82-tysięcznik KARPATY wypłynie w swój pierwszy rejs. Statek uda się pod balastem do jednego z portów zachodniego wybrzeża USA po zboże. Z ładunkiem wyruszy w drogę powrotną przez Pacyfik do Azji. KARPATAMI w jego pierwszej podróży dowodzi kpt. ż. w. Jacek Skowroński.
M/s KARPATY to największy masowiec, jaki pływał w całej 61 letniej historii PŻM i jednocześnie największy statek, jaki obecnie należy do polskich armatorów. Jego wymiary to : długość 229 m., szerokość 32 m a zanurzenie 14,4 m. Jednorazowo może przewieźć 82 tysiące ton ładunku (węgla, rudy żelaza, zboża itd.).
KARPATY to pierwszy z czterech 82-tysięczników zamówionych przez PŻM w stoczni Tsuneishi. Pozostałe również noszą nazwy pasm górskich i są to (w kolejności odbioru) : SUDETY, BESKIDY i TATRY. Cięcie pierwszych blach KARPAT rozpoczęło się w lutym ub. r., stępkę położono w sierpniu, natomiast wodowanie odbyło się w październiku 2012. Kolejne trzy statki będą odbierane przez PŻM odpowiednio : w marcu, sierpniu i październiku 2013 roku.
Kamsarmaxy z Tsuneishi osiągnęły wśród światowych armatorów dużą popularność dzięki dwóm podstawowym cechom : wysokiej jakości wykonania, a więc i bezawaryjności oraz niższego spalanie paliwa. Ta ostatnia cecha, tak pożądana w czasach wysokich cen paliw, osiągnięta została dzięki specyficznej budowie elementów kadłuba (w części dziobowej i rufowej) oraz mniejszej powierzchni nadbudówki (mniejszy opór wiatru).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Chrzest największego masowca w historii PŻM