Cracovia, kłopotliwy prom PŻB ma wyruszyć w pierwszy rejs

Cracovia, kłopotliwy prom PŻB ma wyruszyć w pierwszy rejs
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prom Cracovia ze sporym poślizgiem ma wreszcie wyruszyć w swój pierwszy rejs do szwedzkiego portu w Ystad. Kłopoty z zakupem używanego statku nie zniechęciły PŻB do dalszych zakupów. Żegluga już szuka kolejnego promu, którym chce zasilić swoją flotę.

  • Z dwumiesięcznym opóźnieniem prom Cracovia ma wyruszyć w pierwszy rejs. 
  • Rozbudowa floty jest odpowiedzią PŻB na potrzeby rynku.
  • Żegluga rozpoczęła już rozmowy dotyczące zakupu kolejnego używanego promu, który mógłby kursować do Nynashamn. 

Prom Cracovia miał zacząć wozić pasażerów już w czerwcu. Później termin przesuwano na lipiec, potem na początek sierpnia. Finalnie statek jest gotowy i w swój pierwszy rejs wyruszyć ma 12 września. 

- Jednostka wypłynie ze świnoujskiego portu o godz. 12:30, by dotrzeć do Ystad w Szwecji o godz. 19. Cracovia wejdzie do pełnej eksploatacji na trasę w miejsce naszego promu Baltivii, który będzie przesunięty na godz. 00:30 - powiedział w poniedziałek prezes Redmerski.

Po wprowadzeniu Cracovii na trasie Świnoujście-Ystad pływać będą w sumie trzy promy PŻB. Obok nowej jednostki także prom pasażersko-samochodowy Mazovia oraz prom Baltivia, który będzie wyłącznie przeznaczony do przewozu cargo.

Opóźnienie z powodów technicznych


Redmerski pytany o opóźnienie z wprowadzeniem Cracovii na trasę, które początkowo było planowane na lipiec br. odpowiedział, że wynikało ono z niezbędnych prac prowadzonych w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A. w Szczecinie.

- Podczas zakupu stan promu był dobry i posiadał on wszelkie dokumenty uprawniające do żeglugi. Opóźnienie z wprowadzeniem jednostki na trasę wyniknęło z tego, że w trakcie oględzin szczegółowych na doku stwierdzono zbyt duże zużycie dwóch wałów napędowych i łożysk. Pozostawienie tego groziło zapieczeniem mechanizmu i spowodowanie trudnej, dużo kosztowniejszej do naprawy awarii. Podjęliśmy decyzję o demontażu wału i wymianie łożysk. Dzięki temu w przyszłości, przez następne 10-15 lat, nie zagraża nam poważna awaria - tłumaczył.

Prezes PŻB wyjaśnił, że "podczas wydłużonego postoju zrealizowano także wszelkie naprawy i kosmetykę, która byłaby konieczna do zrobienia w 2018 r."

- Dzięki temu w następnym roku prom nie będzie wycofywany z eksploatacji, ale będzie pracował całe 12 miesięcy. Kł

- Wprowadzenie Cracovii na trasę to nasza odpowiedź na potrzeby rynku - zaznaczył Redmerski. - Cracovia jest znacznym wsparciem dla nowo budowanego promu w stoczni w Szczecinie. Będzie on oddany za 2 i pół roku. Przez ten czas chcemy zarabiać na nową jednostkę i sprostać oczekiwaniom rynku. Dzięki wprowadzeniu Cracovii będziemy generować większe zyski, co sprawia, że nasza wiarygodność dla banków zdecydowanie wzrasta" - wyjaśnił.

Jak powiedział prezes Redmerski, rozpoczęto rozmowy dotyczące zakupu kolejnego używanego promu, który mógłby w przyszłość wejść na trasę z portu w Gdańsku do szwedzkiej miejscowości Nynashamn. Jednostka uzupełniłaby prom Wawel wybudowany w 1980 r. "Chcemy wpisać się w politykę transportową Via Adriatica. Oto z całej Europy Południowej koleje będą przewozić naczepy lądem i dostarczać je do terminalu w Gdańsku. Stamtąd chcemy dalej przewozić towary do Skandynawii" - zapowiedział.

Z Bułgarii do Polski


Zakupiony w marcu br. prom był użytkowany wcześniej przez armatora Port Bułgaria West na Morzu Czarnym. Jednostka pod nazwą Drujba pływała między portem Burgas w Bułgarii i Batumi w Gruzji. Zdarzało się, że do linii dodawano rosyjski port Noworosyjsk.

Prom został wybudowany w 2002 r. Jednorazowo będzie mógł zabrać około 64 samochodów osobowych, 126 samochodów ciężarowych oraz 640 pasażerów i 55-osobową załogę. Na promie będzie także 57 kabin.

Dziób Cracovii zdobi wielkoformatowa grafika przedstawiająca wieloryba autorstwa street-artowego malarza Mariusza Warasa, który jest wykładowcą na Akademii Sztuki w Szczecinie.

Polska Żegluga Bałtycka, obok nowej Cracovii, ma w swojej flocie trzy promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., m/v Baltivię z 1981 r. oraz m/f Mazovię zbudowaną w 1996 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!