Członek zarządu Ryanair Sun: zamierzamy podwoić ruch lotniczy w Modlinie

Członek zarządu Ryanair Sun: zamierzamy podwoić ruch lotniczy w Modlinie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prognozujemy, że ruch lotniczy w Warszawie wzrośnie z obecnych ok. 20 milionów pasażerów rocznie do ok. 35 milionów w ciągu najbliższych 10-15 lat. Niezbędny jest przemyślany i gospodarny rozwój infrastruktury na obu istniejących warszawskich lotniskach. Porty lotnicze Chopina i Modlin są w stanie obsłużyć ok. 40 milionów pasażerów rocznie przy niewielkich nakładach na rozwój infrastruktury, rzędu 200 milionów euro - mówi Juliusz Komorek, członek zarządu Ryanair ds. prawnych i regulacyjnych, przewodniczący rady nadzorczej Ryanair Sun.

  • We wszystkich polskich miastach stale się rozwijamy, otwieramy nowe trasy i zwiększamy częstotliwości na trasach już istniejących - mówi Juliusz Komorek.
  • W ciągu najbliższych pięciu lat Ryanair zamierza podwoić ruch lotniczy w Modlinie z 3 do 6 milionów pasażerów.
  • Zdaniem Komorka porty lotnicze Chopina i Modlin są w stanie obsłużyć ok. 40 milionów pasażerów rocznie przy niewielkich nakładach na rozwój infrastruktury, rzędu 200 milionów euro. 

    Jakie segmenty rynku i które regiony w Polsce mają obecnie charakter priorytetowy dla Ryanaira z punktu widzenia potencjału rozwojowego?

- Co do zasady ruch lotniczy wzrasta szybciej w większych miastach. Stąd nasze bazy w Warszawie (Modlin), Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku oraz Poznaniu. Wierzymy jednak w potencjał również mniejszych ośrodków, takich jak Rzeszów czy Szczecin.

We wszystkich polskich miastach stale się rozwijamy, otwieramy nowe trasy i zwiększamy częstotliwości na trasach już istniejących. W zeszłym tygodniu ogłosiliśmy uruchomienie aż 17 nowych, atrakcyjnych kierunków na lato 2019, w tym m.in. na Ukrainę oraz do Jordanii i Francji. Latem 2019 roku w naszej ofercie dla polskich klientów znajdzie się łącznie 210 tras z 13 polskich lotnisk.

Stale pracujemy nad ofertą dla pasażerów biznesowych, łącząc polskie miasta z największymi centrami biznesowo-administracyjnymi Europy, jak Londyn, Paryż czy Bruksela. Nie zapominamy też o turystach, oferując im takie kierunki jak Majorka czy Teneryfa, ani o podróżnych zainteresowanych wyjazdami na weekend do wspaniałych miast takich jak Rzym, Barcelona czy Ateny.

Z punktu widzenia Ryanaira, jakie jest obecnie optymalne rozwiązanie obecnych problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

- Prognozujemy, że ruch lotniczy w Warszawie wzrośnie z obecnych ok. 20 milionów pasażerów rocznie do ok. 35 milionów w ciągu najbliższych 10-15 lat. Niezbędny jest przemyślany i gospodarny rozwój infrastruktury na obu istniejących warszawskich lotniskach. Porty lotnicze Chopina i Modlin są w stanie obsłużyć ok. 40 milionów pasażerów rocznie przy niewielkich nakładach na rozwój infrastruktury, rzędu 200 milionów euro.

W dalszej perspektywie czasowej najatrakcyjniejszym kierunkiem rozwoju transportu lotniczego w aglomeracji warszawskiej może okazać się przejęcie przez Modlin roli głównego portu dla Warszawy, z wykorzystaniem istniejącej już infrastruktury lotniskowej i przy wsparciu ze strony szybkiej kolei i dodatkowej drogi do Warszawy.

W ciągu najbliższych pięciu lat Ryanair ma zamiar podwoić ruch lotniczy w Modlinie z 3 do 6 milionów pasażerów. Niestety wzrost ruchu oraz rozwój Modlina jest blokowany przez konkurencyjne lotnisko Chopina oraz jego właściciela, Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Ryanair złożył w tej sprawie skargę do Komisji Europejskiej, a także wystąpił z pisemną ofertą współfinansowania infrastruktury w Modlinie niezbędnej do dalszego rozwoju lotniska. 

Dla przewoźników charterowych w Polsce największym wyzwaniem jest ogromna sezonowość ruchu. Jak widzicie obecnie możliwości rozwoju tego rynku w najbliższym i kolejnych sezonach zimowych? Chodzi oczywiście o plany Ryanair Sun.

- Ruch charterowy w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie. Świadczą o tym chociażby dane portali rezerwacyjnych, które wskazują na 45 proc. wzrost liczby klientów w czerwcu i lipcu w porównaniu do zeszłego roku, a także statystyki portów lotniczych mówiące o 60 proc.wzroście ruchu czarterowego w Poznaniu, 55 proc. we Wrocławiu czy 33 proc. w Katowicach, a więc w miastach, w których Ryanair Sun posiada bazy.

Linia rozpoczęła operacje dla TUI Poland i Grecos Holiday w kwietniu 2018 roku, z flotą 5 maszyn typu Boeing 737-800. Ryanair Sun nie planuje obecnie operacji charterowych zimą. Ma natomiast zamiar świadczyć usługi typu wet-lease swojej siostrzanej spółce Ryanair w ramach operacji rozkładowych. Latem 2019 roku Ryanair Sun powróci na polski rynek charterowy. Trwają negocjacje z tour operatorami na temat ulokowania w Polsce dodatkowych samolotów przeznaczonych do operacji charterowych.

A czy linia ta ma już skonkretyzowane plany ekspansji na inne rynki w naszym regionie?

- W pierwszym i drugim roku działalności Ryanair Sun skupi się na rynku polskim. Nie wykluczamy jednak żadnego scenariusza, w tym wejścia na inne rynki.

Czy coraz bardziej prawdopodobne problemy „pobrexitowe” mogą utrudnić operacje Ryanaira pomiędzy UK i krajami UE?

- Mamy nadzieję, że rozsądek zwycięży i uzgodniony zostanie okres przejściowy z zachowaniem pełnej liberalizacji rynku lotniczego pomiędzy UE a Wielką Brytanią. Na „wszelki wypadek” budujemy jednak kolejną linię lotniczą w grupie Ryanair – tym razem o nazwie Ryanair UK.

Mamy nadzieję, że angielski urząd lotnictwa cywilnego wyda wszelkie niezbędne certyfikaty i licencje do końca tego roku. Pozwoli nam to skorzystać z tych praw przewozowych, które po Brexit będą dostępne tylko angielskim przewoźnikom. Bądźmy jednak dobrej myśli, licząc na przełom w negocjacjach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Członek zarządu Ryanair Sun: zamierzamy podwoić ruch lotniczy w Modlinie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!