Cztery oferty wpłynęły w drugim przetargu na budowę wiaduktu w Batowicach k. Krakowa, który poprawi dostępność komunikacyjną miasta i ościennych gmin, ogłoszonym przez podkrakowską gminę Zielonki. Wszystkie oferty przekraczają założony kosztorys inwestorski.
- Przedsięwzięcie zakłada budowę nowego wiaduktu nad liniami kolejowymi nr 8 i 95.
- Będzie on miał około 60 m długości i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
- Zdaniem sygnatariuszy porozumienia inwestycja znacznie usprawni komunikację między Krakowem a gminami Zielonki, Michałowice i Kocmyrzów-Luborzyca.
Podobnie było w pierwszym przetargu, dlatego z powodu przekroczenia założonego kosztorysu inwestorskiego został on unieważniony. Złożono wtedy dwie oferty, z których tańsza opiewała na 27,2 mln zł.
W drugim przetargu najniższą ofertę przedstawiła firma Berger Bau Polska na 31,2 mln zł, a najdroższą przedsiębiorstwo Banimex na blisko 36,3 mln zł. Kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, wynosi 19 mln zł.
Inwestycja będzie realizowana w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) przez samorządy skupione w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska: gminę Zielonki (lider projektu), gminę Kraków i powiat krakowski. Porozumienie w tej sprawie podpisano w czerwcu 2017 r.
Przedsięwzięcie zakłada budowę nowego wiaduktu nad liniami kolejowymi nr 8 i 95. Będzie on miał około 60 m długości i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Po obu stronach zostaną zbudowane ronda turbinowe, aby bardziej usprawnić ruch. Wzdłuż wiaduktu i drogi powstaną chodniki oraz drogi dla rowerów. Nowa konstrukcja zostanie umiejscowiona w ciągu ul. Piasta Kołodzieja, około 550 m na wchód od starego wiaduktu. Termin wykonania inwestycji został określony na 24 miesiące od daty podpisania umowy z wykonawcą.
Zgodnie z pierwotnymi planami nowy wiadukt w Batowicach k. Krakowa, który poprawi dostępność komunikacyjną miasta i ościennych północno-wschodnich gmin miał zostać wybudowany do końca 2018 r. Obecny wąski przejazd pozwala jedynie na prowadzenie ruchu wahadłowego. Generuje to duże korki, zwłaszcza w godzinach szczytu. Ponadto obiekt jest w fatalnym stanie technicznym.
Docelowo w sąsiedztwie nowego wiaduktu ma powstać cały węzeł przesiadkowy z przystankiem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, pętlą tramwajową i autobusową oraz parkingiem park&ride.
Zdaniem sygnatariuszy porozumienia inwestycja znacznie usprawni komunikację między Krakowem a gminami Zielonki, Michałowice i Kocmyrzów-Luborzyca. Ma również kompleksowy charakter, gdyż ułatwi podróż nie tylko kierowcom, ale także użytkownikom komunikacji miejskiej oraz pieszym i rowerzystom.
Projekt jest jednym z kilkudziesięciu przedsięwzięć służących poprawie dostępności komunikacyjnej w 15 gminach skupionych w Metropolii Krakowskiej. Wszystkie będą realizowane przy współudziale środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Cztery oferty w przetargu na nowy wiadukt łączący gminę Zielonki z Krakowem