Czy Erbud może być spokojny o rentowność kontraktu na odcinek S3?

Czy Erbud może być spokojny o rentowność kontraktu na odcinek S3?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ostatnich dniach - po blisko 10 miesiącach od otwarcia ofert - rozstrzygnięto przetargi na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku. Jeden z nich wygrało konsorcjum, w którym połowę udziałów ma spółka zależna Erbudu. Tymczasem giełdowa grupa w ostatnim czasie ujawniła duże problemy z rentownością kontraktów.

  • Sprawa dotyczy 15-kilometrowego odcinka od węzła Kamienna Góra Północ do granicy z Czechami w Lubawce, w którym oferty otwarto w listopadzie 2017 r.
  • W ubiegłym tygodniu GDDKiA poinformowała, że na jego wykonawcę zostało wybrane konsorcjum firmy Mosty Łódź oraz zależnej od Erbudu spółki PBDI.
  • Wartość oferty to 880 mln zł brutto wobec budżetu na poziomie 940 mln zł brutto.
  • - Uważamy, że nasza oferta na zaprojektowanie i wybudowanie drogi S3 Bolków-Lubawka jest rentowna - przekazała portalowi WNP.PL Agnieszka Głowacka, członek zarządu Erbudu.

To jeden z przetargów GDDKiA, który najdłużej czekał na rozstrzygnięcie, na co wpływ miały też odwołania wykonawców do KIO. Jednocześnie na rynku budowlanym dynamicznie rosły w tym czasie koszty materiałów i usług podwykonawczych oraz pogłębiał się niedobór pracowników.

W efekcie na 17 wykonawców, którzy złożyli oferty, dziewięciu nie przedłużyło ważności wadium już po trzech miesiącach. Wśród nich był Budimex, który złożył najtańszą ofertę.

Spółka tłumaczyła wówczas, że przez zbyt długie oczekiwanie na rozstrzygnięcie przetargu z przedwstępnej umowy wycofał się kluczowy podwykonawca, który miał dostarczyć 3,7 tys. prefabrykowanych belek potrzebnych na tym kontrakcie.
Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, mówił pod koniec sierpnia WNP.PL, że spółka rezygnuje tylko z kontraktów, na których bez wątpienia poniosłaby duże straty.

Podkreślał też, że po tak długim czasie przetarg na ten odcinek S3 powinien zostać unieważniony i rozpisany na nowo z uwzględnieniem aktualnych realiów rynkowych.

Spośród oferentów, trzech kolejnych po Budimeksie pod względem ceny zostało jeszcze wykluczonych przez GDDKiA (pełna lista ofert w dalszej części artykułu). Finalnie ocenie podlegało tylko pięć ofert, a zwycięskie okazało się właśnie konsorcjum spółek Mosty Łódź i PBDI.

Teraz już tylko lepiej?

Przypomnijmy, że po pierwszym półroczu 2018 r. Erbud miał na poziomie skonsolidowanym 29,9 mln zł straty netto wobec prawie 7 mln zł zysku netto przed rokiem.

Strata spowodowana była przeszacowaniem marż na sześciu kontraktach w Polsce i trzech za granicą. Krok ten uzasadniono wzrostem cen materiałów, usług podwykonawczych oraz niedoborem pracowników.

O decyzji w tej sprawie Erbud poinformował 22 sierpnia w komunikacie giełdowym, co spowodowało gwałtowną przecenę akcji. W ciągu jednego Erbud stracił na wartości blisko 30 proc. Od tamtego czasu kurs utrzymuje się na zbliżonym poziomie.

Inwestorów zszokowała skala problemów, którymi został dotknięty Erbud. Dotychczas był on postrzegany jako podmiot mniej narażony na kłopoty z rentownością, gdyż jego zaangażowanie w budownictwo infrastrukturalne i zamówienia publiczne jest stosunkowo niewielkie. Grupa pracuje przede wszystkim dla klientów prywatnych w sektorze kubaturowym.

- Mamy już pełną kontrolę nad kosztami na realizowanych kontraktach pod kątem cen materiałów i podwykonawców - uspokajał Dariusz Grzeszczak, prezes Erbudu, w rozmowie z WNP.PL. Przyznał jednak, że powrót budowlanej grupy do pozytywnych wyników może nastąpić dopiero w 2019 r.
Erbud ma 90 proc. udziałów w PBDI (Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego). Spółka ta, mająca siedzibę w Toruniu, dotychczas realizowała przede wszystkim mniejsze kontrakty drogowe dla samorządów.

Jednym z największych był choćby wart 60 mln zł brutto kontrakt, obejmujący m.in. budowę przeprawy na rzece Kaczawie w Legnicy, który PBDI realizowała właśnie z Mostami Łódź.

W ostatnich latach PBDI największe umowy podpisywało w segmencie budowy farm wiatrowych. W sierpniu - po dłuższej przerwie - firma pozyskała nowe „wiatrakowe” zamówienie.

Kontrakt na budowę odcinka S3 będzie zatem debiutem PBDI w roli generalnego wykonawcy drogi ekspresowej i największym zleceniem w historii spółki oraz jednym z największych całej grupy Erbud.

Agnieszka Głowacka, członek zarządu Erbudu, pytana o komentarz do sprawy, podkreśliła, że konsorcjum zostało wybrane z szóstą ceną w przetargu, a udział PBDI będzie wynosił 50 proc.

- Uważamy, że nasza oferta na zaprojektowanie i wybudowanie drogi S3 Bolków-Lubawka jest rentowna - przekazała Głowacka.

W przetargu kryteria wyboru wykonawcy stanowiły cena (60 proc.) oraz termin realizacji (40 proc.). Wszyscy oferenci zadeklarowali realizację w ciągu 31 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).

Poniżej pełna lista złożonych ofert (ceny brutto):

1. Budimex - 747,90 mln zł - odrzucona (brak przedłużenia wadium)

2. PBDiM Kobylarnia, Mirbud - 759,47 mln zł - wykluczona (wprowadzenie w błąd zamawiającego)

3. Astaldi - 820,42 mln zł - wykluczona (wprowadzenie w błąd zamawiającego)

4. Konsorcjum: Salini Impregilo, Salini Polska - 838,76 mln zł - wykluczona (wprowadzenie w błąd zamawiającego)

5. Konsorcjum: Toto Costruzioni Generali, Cooperativa Muratori & Cementisti CMC di Ravenna Societa Cooperativa - 855,24 mln zł - odrzucona (brak przedłużenia wadium)

6. Konsorcjum: Mosty-Łódź, PBDI (grupa Erbud) - 879,69 mln zł

7. Konsorcjum: Mota-Engil Central Europe, Himmel i Papesch Opole - 897,34 mln zł

8. Porr - 899,18 mln zł

9. Societa Italiana per Condotte d'Acqua - 929,90 mln zł - odrzucona (brak przedłużenia wadium)

10. Konsorcjum: Strabag Infrastruktura Południe, Strabag - 965,65 mln zł - odrzucona (brak przedłużenia wadium)

11. Konsorcjum: Aldesud, Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones, Rover Alcisa, RoverPol, Polbud-Pomorze - 969,07 mln zł - odrzucona (brak przedłużenia wadium)

12. Konsorcjum: Eurovia Polska, Warbud - 999,48 mln zł - odrzucona (brak przedłużenia wadium)

13. Intercor - 984,05 mln zł

14. Konsorcjum: Metrostav Polska, Metrostav - 1,066 mld zł

15. Polaqua - 1,113 mld zł - odrzucona (brak przedłużenia wadium)

16. Stecol Corporation (Chiny) - 1,136 mld zł - odrzucona (brak przedłużenia wadium)

17. Dogus Insaat ve Ticaret (Turcja) - 1,198 mld zł - odrzucona (brak przedłużenia wadium)

Droga ekspresowa S3 Bolków - granica państwa

Inwestycja w formule „projektuj i buduj” została podzielona na dwa zadania. Równolegle to wyboru wykonawcy odcinka Bolków-Lubawka wskazano też najkorzystniejszą ofertę na sąsiedni odcinek Kamienna Góra-Bolków o długości 16 km. Wygrało tam konsorcjum spółek Porr oraz Porr Bau, które wyceniło prace na 1,536 mld zł wobec budżetu zamawiającego w wysokości 2,139 mld zł brutto.

Tam spośród 12 ofert rozstrzygnięcia doczekały tylko dwie - drugą złożyło konsorcjum firm Metrostav Polska oraz Metrostav (1,592 mld zł brutto). Oferta Konsorcjum Porr była siódma pod względem ceny.

Co istotne, w ramach odcinka Kamienna Góra-Bolków zaplanowano dwa tunele. Pierwszy, o długości ok. 2,3 km, przebije się przez zbocze masywu Gór Wałbrzyskich w Starych Bogaczowicach.

Drugi tunel będzie miał ok. 320 m i powstanie w rejonie miejscowości Gostków. Obiekty będą realizowane metodami górniczą i odkrywkową.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Czy Erbud może być spokojny o rentowność kontraktu na odcinek S3?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!