DB Schenker kończy wojnę cenową

DB Schenker kończy wojnę cenową
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

- Lato będzie bardzo ciekawe... Dla mnie najważniejsze jest, aby firma DB Schenker Rail Polska miała stabilną sytuację. Wykup, sprzedaż, połączenia nie są tak istotne - mówi Hans-Georg Werner, prezes zarządu DB Schenker Rail Polska.

Jak ocenia pan polski rynek przewozów towarowych? Wchodzili państwo na niego w momencie kryzysu.

- Faktycznie. Mogliśmy znaleźć lepszy czas. Łatwo nie było. Podjęliśmy jednak działania, które pozwoliły przetrwać kryzys i teraz na początku 2011 roku mamy świetną pozycję wyjściową. Przed nami jeszcze trochę pracy nad poprawą efektywności, ale najważniejsze decyzje są już za nami. W ubiegłym roku trwała w Polsce wojna cenowa. Ceny na przewozy cargo spadły o 30-50 proc. W DB Schenker Rail Polska postanowiliśmy zahamować ten trend. Rozwiązaliśmy umowę z jednym z największych producentów energii w Polsce. To było trudne posunięcie, ale pozwoliło ustrzec naszą firmę przed jeszcze większymi problemami. Był to także sygnał dla rynku. Ceny nie są dziś wprawdzie tak wysokie jak w roku 2008, ale wszyscy na rynku zrozumieli, że tamte czasy się skończyły.

Jakimi obszarami przewozów towarowych DB Schenker jest najbardziej zainteresowany? Które z nich uważa pan za najbardziej przyszłościowe?

- Około 70 proc. naszych interesów ma związek w węglem, nawet w przypadku kopalni piasku w Jaworznie i znajdującej się tam bocznicy. Moim zdaniem, nie możemy się koncentrować tylko na tym. Spodziewamy się zapotrzebowania rynku na transport biomasy. Dlatego badamy pod tym kątem nasz tabor. Inna sprawa to przewóz przez Polskę drewna z krajów Europy Wschodniej. W grupie DB Schenker mamy firmę DB Schenker Nieten GmbH, która specjalizuje się w tego rodzaju usługach. Podkreślam, postrzegamy rynek polski nie tylko jako ważny sam w sobie, ale jako bramę na Wschód. Muszę wspomnieć, że wspólnie z Rosją mamy spółkę joint-inventure, Trans Eurasia Logistics. Jestem przewodniczącym jej rady nadzorczej. Mamy także spółkę z Chinami. Buduje ona terminale. W przyszłości chcemy to wszystko połączyć w całość.

Jak wyglądają wyniki finansowe DB Schenker Rail Polska?

- Szczerze mówiąc w roku 2010 firma nie wypracowała zysku, ale myślę, że nikomu się to nie udało. Jednakże w ostatnich trzech miesiącach udało nam się wypracować pozytywny wynik i w 2011 roku będziemy na pewno rentowni. Potwierdzają to ostatnio wygrane przetargi np. na kontynuację dostaw węgla dla jednego z największych producentów energii elektrycznej w Polsce. Oznacza to, iż jesteśmy konkurencyjni i oferujemy dobrą jakość oraz pokazuje, że z powodzeniem działamy na tym trudnym rynku. To także ważne dla naszych klientów, bo oni chcą pracować z firmą, która zarabia pieniądze, a nie je traci. Klienci mogą być pewni, że taka firma nagle nie zniknie z rynku. Od pojawienia się w Polsce zainwestowaliśmy duże pieniądze. Np. w terminal kontenerowy w Szczecinie, który wyposażony został w suwnice bramowe. Będzie gotowy na początku wiosny. Sprowadzamy również lokomotywy spalinowe. Pierwsza przeszła już w Polsce testy. Czekamy tylko na dokumenty, które to potwierdzą. Lokomotywy pochodzą z Wielkiej Brytanii. W ramach grupy DB Schenker przesuwamy w Europie sprzęt tam, gdzie jest on najbardziej potrzebny. Przewozy kolejowe to nie jest tani interes. Jedna lokomotywa kosztuje ok. 12 mln zł, a do roku 2015 chcemy ich sprowadzić ok. 40. Dodatkowo do roku 2018 zainwestujemy w Polsce przy współpracy z władzami portów w Szczecinie i Świnoujściu ok. 90 mln złotych.

Ile wynosiły przychody DB Schenker Rail Polska w 2010 roku?

- Ponad 390 mln euro czyli około 1,6 mld złotych.

Wkrótce polski rynek przewozów towarowych może się bardzo zmienić. PKP Cargo zmierza do prywatyzacji. CTL Logistics być może zostanie sprzedane. Pojawił się projekt połączenia polskich i czeskich kolei. Co to oznacza dla DB Schenker? Czy będzie chciał nabyć którąś ze spółek albo pomóc kolejom w Czechach?

- Lato będzie bardzo ciekawe.... Dla mnie najważniejsze jest, aby firma DB Schenker Rail Polska miała stabilną sytuację. Wykup, sprzedaż, połączenia nie są tak istotne. Obecnie zakończyliśmy proces konsolidacji i zamierzamy skupić się na podnoszeniu jakości obsługi klientów.

Rozmawiali: Wojciech Kuśpik i Adrian Ołdak
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: DB Schenker kończy wojnę cenową

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!