Dlaczego samorządy powinny przejmować linie kolejowe?

Dlaczego samorządy powinny przejmować linie kolejowe?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Województwo dolnośląskie przejęło już dwie linie lokalne, które zostały zrewitalizowane i wznowiono na nich ruch pasażerski. O zaletach takiego rozwiązania, jak również o problemach z tym związanych mówił podczas konferencji Railway Market Forum Marek Łapiński, marszałek dolnośląski.

Samorządy mogą przejmować linie kolejowe wykorzystując różne rozwiązania prawne. Pierwszym z nich jest przejęcie na rzecz Skarbu Państwa za długi PKP. Drugim – przejęcie czynnej linii w celu prowadzenia przewozów kolejowych z zachowaniem połączenia z siecią kolejową. Kolejnym jest przejęcie mienia PKP SA na własność jednostki samorządu terytorialnego na cele związane z transportem, niekoniecznie kolejowym. Możliwe jest także przejęcie linii planowanej do likwidacji lub objęcie jej w zarządzanie.

- Dlaczego warto przejmować linie kolejowe? Daje to możliwość samodzielnego kształtowania parametrów technicznych, większą kontrolę nad przebiegiem rewitalizacji oraz utrzymania linii oraz optymalizuje koszty rewitalizacji realizowanej przez podmioty samorządowe – mówił Marek Łapiński. Wymienił on jednak także cały szereg problemów prawnych pojawiających się po zrealizowaniu takiego przedsięwzięcia. Razem z linią często przejmowane są zbędne budynki, czasem zamieszkałe, a w przypadku jej przejęcia w zarządzanie, występuje brak możliwości dofinansowania bieżącego utrzymania. Łapiński wspomniał także o braku osobnej regulacji dla linii lokalnych w zakresie sterowania ruchem kolejowym oraz sygnalizacji przejazdowej. Problemem jest także fakt, że PKP najczęściej nie są właścicielem nieruchomości, a jedynie użytkownikiem wieczystym.

Samorząd województwa dolnośląskiego przejął już na własność linię 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica i fragment linii 311 Szklarska Poręba Górna – granica państwa. W trakcie przejmowania znajdują się linia 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój oraz łącznica 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto. W kolejnych latach planowane do przejęcia są linie 310 (Kobierzyce – Piława Górna) i 341 (Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów).

Na linii Wrocław Zakrzów – Trzebnica ruch pasażerski został zawieszony w 1991 r. W październiku 2007 r. nastąpiło jej przejęcie przez samorząd dolnośląski za długi PKP wobec Skarbu Państwa. Rok później rozpoczęły się prace rewitalizacyjne, zakończone we wrześniu 2009 r. Nastąpiło wówczas wznowienie przewozów pasażerskich. W zeszłym roku na linii jeździły 3 pary pociągów, w 2010 r. to już 9 par pociągów. W 2011 r. zaplanowano 13 par.

Na odcinku Szklarska Poręba Górna – Granica Państwa zawieszenie ruchu pasażerskiego nastąpiło w 1950 r. W styczniu 2008 r. linia została przejęta przez samorząd województwa dolnośląskiego, a w maju 2009 r. zaczęły się prace rewitalizacyjne. Wznowienie przewozów pasażerskich nastąpiło w lipcu 2010 r.

Przejęcie linii 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój ma być inwestycją dwuetapową. Odcinek Wrocław Główny – Świdnica Kraszowice ma zostać przejęty nieodpłatnie, w celu wykonywania przewozów przez minimum 10 lat. Natomiast fragment Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój ma zostać przekazany nieodpłatnie na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań tranportowych. Na linii 285 ruch pasażerski na odcinku Wrocław – Świdnica ruch zawieszono w czerwcu 2000 r. W lutym 2009 r. samorząd rozpoczął działania w celu przejęcia linii. W sierpniu 2009 r. zarząd województwa podjął w tej sprawie uchwałę, a w sierpniu tego roku zakończono podział i wycenę działek, na których ona leży. – Czekamy na odpowiednią uchwałę zarządu PKP PLK – mówi Łapiński.

- Jesteśmy awangardą wśród województw, ale nie żałujemy decyzji o przejęciu linii i utworzeniu Kolei Dolnośląskich. Bardzo chcielibyśmy, aby linie o znaczeniu lokalnym nie były zamykane, ale jeśli tak by się działo, to jesteśmy zwolennikami ich przejmowania przez samorządy – podkreślił marszałek województwa dolnośląskiego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dlaczego samorządy powinny przejmować linie kolejowe?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!