Do 2023 r. zostanie zelektryfikowana Pomorska Kolej Metropolitalna, powstanie też dodatkowy przystanek Gdańsk Firoga pomiędzy Matarnią a lotniskiem w Rębiechowie. Dzięki elektryfikacji pociągi PKM będą jeździć częściej i szybciej.
Jak poinformowała Emilia Stawikowska z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, spółka PBK wykona zamówienie za ponad 2,5 mln zł. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu 13 miesięcy.
Projekt zakłada elektryfikację ok. 17 km linii kolejowej nr 248 (na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa) i ok. 1,5 km linii nr 253 (łącznica z linią 201), zarządzanych przez PKM.
Linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na trasie 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM musiała odłożyć w czasie, do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.
- Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się "ślepo" w Rębiechowie. Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP do elektryfikacji linii 201 i obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt już przygotowują wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski.
Wraz z elektryfikacją PKM ma także być zbudowany nowy przystanek Gdańsk Firoga w rejonie tzw. gdańskiej "Doliny Krzemowej", gdzie działa wiele firm z branży IT.
- Już w 2011 r. przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek - wyjaśnił, cytowany w komunikacie prasowym, prezes PKM Grzegorz Mocarski.
Przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych dotyczących elektryfikacji PKM i budowy nowego przystanku ma być ogłoszony w 2020 r. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2021-2023.
Na realizację projektu spółka PKM otrzymała 61,7 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020. Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 89 mln zł.
Pomorska Kolej Metropolitalna czyli ok. 20-kilometrowa nowa linia między Gdańskiem Wrzeszczem a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna została uruchomiona we wrześniu 2015 roku. PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowaną przez samorząd wojewódzki. Jest to największy projekt infrastrukturalny samorządu województwa pomorskiego realizowany w latach 2008-2017. Projekt o wartości 1,2 mld zł w znaczącym stopniu został zrealizowany dzięki funduszom z UE. (PAP)
KOMENTARZE (1)
Do artykułu: Do 2023 r. elektryfikacja i nowy przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej