W porcie w Gdańsku do końca 2015 r. ma być rozbudowany i zmodernizowany intermodalny Gdański Terminal Kontenerowy w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. Inwestycja o wartości prawie 45 mln zł ma ponad dwukrotnie zwiększyć zdolność przeładunkową terminalu.
We wtorek w Gdańsku przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisali umowy na budowę i pełnienie usługi Inżyniera Kontraktu z przedstawicielami spółek Strabag, która zaprojektuje i wykona roboty budowlane oraz Portico Project Management, która została wybrana na Inżyniera Kontraktu.
Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Jerzy Melaniuk powiedział PAP, że efektem modernizacji infrastruktury terminalu położonego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego w zachodniej części Portu Gdańsk będzie powiększenie jego powierzchni składowej i postojowej oraz poprawa układu komunikacyjnego. Zostanie też zmodernizowana infrastruktura wodno-ściekowa i elektryczna.
Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi ponad 44,6 miliona złotych, z czego 17,6 mln zł stanowi dofinansowanie z Funduszu Spójności.
Dzięki inwestycji poprawią się warunki i możliwości obsługi załadunku czy wyładunku towarów pomiędzy statkiem, pociągiem i samochodem; przede wszystkim skróci się czas operacji załadunkowych. Po modernizacji zdolność przeładunkowa terminalu ma wzrosnąć z obecnych ok. 40 tys. TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP) do ok. 100 tys. TEU rocznie. W 2013 roku terminal obsłużył ponad 26 tys. TEU.
Gdański Terminal Kontenerowy ma połączenia tzw. feederowe z portami m.in. w Niemczech i Rosji. Obsługuje statki pływające m.in. na trasach: Gdańsk - Kłajpeda - Hamburg - Gdańsk, Gdańsk - Kaliningrad - Bremerhaven - Hamburg - Kaliningrad - Gdańsk - Hamburg - Bremerhaven - Gdańsk oraz Gdańsk - Rotterdam - Kłajpeda - Rotterdam - Ryga - Gdańsk.
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Dorota Raben poinformowała PAP, że strategia rozwoju portu do 2027 r. przewiduje realizację w najbliższych latach wielu inwestycji mających na celu modernizację infrastruktury portu. Wartość planowanych przedsięwzięć wynosi ok. 700 mln zł. Jak przykładowe inwestycje podała remont nabrzezy portowych i pogłębienie toru wodnego portu wewnętrznego.
Projekt modernizacji Gdańskiego Terminalu Kontenerowego będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, priorytet VII Transport przyjazny środowisku, działanie 7.4. Rozwój transportu intermodalnego.
W 2013 r. port w Gdańsku przeładował rekordowe ponad 30 mln ton towarów, w tym prawie 11 mln ton paliw płynnych, 4,6 mln ton węgla oraz ok. 1,2 mln TEU kontenerów. Wartość obsłużonych w ub. roku w porcie w Gdańsku ładunków przekroczyła 160 mld zł.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza terenami o powierzchni ok. 700 ha. Na terenie portu działają m.in. Terminal Kontenerowy DCT, Baza Paliw Płynnych, Terminal Węglowy i Terminal Przeładunku Gazu Płynnego (LPG).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Do końca 2015 ma być zmodernizowany Gdański Terminal Kontenerowy