Koncern Boeing Co. zaprezentował w niedzielę pierwszy, całkowicie ukończony, egzemplarz nowego samolotu pasażerskiego 787, nazwanego Dreamliner. Polski narodowy przewoźnik otrzyma pierwsze samoloty tego typu już w 2008 roku.
Jest też pierwszym dużym samolotem pasażerskim, wykonanym kompozytów większości z kompozytów włókien węglowych; są one bardziej wytrzymałe i mniej podatne na korozję niż dotychczas stosowane aluminium.
Za samoloty Boeing 787 Dreamliner PLL LOT zamierza zapłacić 15 proc. z własnych środków, a 85 proc. - z innych źródeł. Według cen katalogowych, jeden taki samolot kosztuje 153 mln USD - dowiedziała się PAP w PLL LOT.
Do końca tego roku narodowy przewoźnik ma wybrać instytucję, która wyłoży 85 proc. kosztów zakupu tych dalekodystansowych maszyn. Nie wiadomo jeszcze, czy będzie to leasing, czy kredyt bankowy; sprawa jest przedmiotem analiz. Niezależnie od tego, LOT będzie praktycznie właścicielem tych maszyn - powiedział PAP rzecznik prasowy PLL LOT - Wojciech Kądziołka.
W 2005 roku LOT zamówił 7 samolotów Boeing 787 Dreamliner, rok później zwiększając zamówienie do ośmiu maszyn.
Jak dowiedziała się PAP w polskim przedstawicielstwie Boeinga, zakupiony przez LOT model Dreamlinera przewozi od 210 do 250 pasażerów przy zasięgu od 14 tys. 800 km do 15 tys. 700 km. Długość samolotu wynosi 57 m, wysokość 17 m, a rozpiętość skrzydeł sięga 60 m.
PLL LOT obsługują swoje połączenia amerykańskie, bliskowschodnie oraz część europejskich 15 samolotami Boeinga. Siedem samolotów Boeing 767 w wersjach 300 i 200 lata na połączeniach transatlantyckich do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Osiem Boeingów 737 obsługuje połączenia średniego zasięgu.
Jak informuje LOT na swoich stronach internetowych, przewoźnik używa także trzech typów Embraerów (cztery samoloty Embraer 175, 10 samolotów Embraer 170, 11 Embraerów ERJ 145). W barwach zależnej od PLL LOT spółki Eurolot latają także ATR-y (osiem ATR- ów - 72 i pięć samolotów ATR-42-500).
Jak poinformował PAP rzecznik prasowy Portów Lotniczych - Artur Burak, wysłannicy Boeinga zaakceptowali warszawskie lotnisko im. F. Chopina dla potrzeb Dreamlinera
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Dreamlinery w PLL LOT w 2008 r.