Drony i nawigacja nowej generacji wśród wyzwań dla lotnictwa cywilnego

Drony i nawigacja nowej generacji wśród wyzwań dla lotnictwa cywilnego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Problem dronów oraz instalacja systemów nawigacji nowej generacji były głównymi tematami konferencji o aktualnych wyzwaniach polskiego lotnictwa cywilnego. Uczestnicy podkreślali, że Polska nadąża, a nawet wyprzedza postęp w zarządzaniu ruchem lotniczym.

Konferencję "Aktualne wyzwania polskiego lotnictwa cywilnego - bezpieczeństwo, innowacje, perspektywy" zorganizował w środę w Warszawie Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa/Modlin z okazji piątej rocznicy uruchomienia. Jak przypomniał p.o. prezes lotniska w Modlinie Leszek Chorzewski, po pięciu latach działania dynamiczny rozwój portu wymusza konieczność jego rozbudowy. W efekcie zaprojektowanej modernizacji terminal w Modlinie podwoi przepustowość do 6 mln pasażerów rocznie - powiedział.

Jak zauważył z kolei prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela, rozbudowa Modlina to wzrost natężenia ruchu lotniczego w Polsce, znacznie szybszego niż na Zachodzie. Do roku 2030-2032 osiągniemy podwojenie natężenia ruchu lotniczego nad Polską - ocenił Niedziela i podkreślił, że polski system zarządzania ruchem, za który odpowiada PAŻP, jest na "dobrym, europejskim poziomie". Dzięki jakości i elastyczności systemu Polska jest w europejskiej czołówce jeśli chodzi o brak opóźnień. Linie lotnicze płacą nam za obsługę ruchu, ale oprócz bezpieczeństwa oczekują jak najmniejszych opóźnień - przypomniał.

W najbliższych 3 latach PAŻP planuje wydać na inwestycje ok. 1 mld zł. Nie tylko kupujemy technologie, ale rozwijamy je u siebie - zaznaczył Niedziela. Wśród najciekawszych przedsięwzięć wymienił plany zainstalowania na lotnisku w Krakowie systemu nawigacyjnego GBAS (Ground Based Augmentation System), który pozwala na wykorzystanie wielu ścieżek podejścia i odlotów. Dzięki rozproszeniu ruchu samolotów mieszkańcy okolic są znacznie mniej narażeni na hałas.

Dyrektor ds. operacyjnych Portu Lotniczego Poznań-Ławica Jerzy Baumann podkreślił, że taki system w przyszłości powinien również zostać zainstalowany i na tym lotnisku, bo leży w gęsto zaludnionej okolicy i tradycyjnie zmaga się ze skargami na hałas. Chorzewski z kolei ocenił, że w ciągu 10 lat Modlin będzie budował drugi pas do startów i lądowań, który również będzie potrzebował GBAS. Co prawda Modlin nie zakłóca życia mieszkańcom, ale chcemy być lotniskiem innowacyjnym - mówił.

Jako kolejny problem, oprócz bezpiecznego zarządzania rosnącym ruchem samolotów, uczestnicy konferencji wskazali wzrost liczby dronów. Jak mówił dyrektor departamentu bezzałogowych statków powietrznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego Paweł Szymański, w UE pewnym problemem jest brak regulacji wspólnotowych, użycie dronów każde państwo reguluje z osobna. Podkreślił jednak, że Unia zmierza w kierunku wspólnych regulacji tak, aby usługi za pomocą dronów można było oprzeć na jednolitych zasadach w całej Wspólnocie. Generalną zasadą ma być dostosowanie poziomu restrykcji do poziomu zagrożenia, powodowanego daną operacją dronem. Co innego loty na przysłowiowej łące, a co innego usługi w pobliżu lotniska - tłumaczył.

Szymański mówił też, że dalej idące unijne koncepcje przewidują całkiem nowy system zarządzania ruchem bezzałogowym, który ma "bezpiecznie wprowadzić dużą liczbę dronów na niebo". W jego ocenie, Polska jest jednak liderem, jeśli chodzi o regulacje dotyczące dronów.

Leszek Chorzewski poinformował natomiast, że jeszcze tego lata w Modlinie planowany jest pokaz systemu, który jest w stanie obezwładnić drona w wyjątkowo niebezpiecznej sytuacji, np. gdy pojawi się na ścieżce schodzenia lądującego samolotu. Z kolei prezes PAŻP mówił, że w planach Agencji jest stworzenie obszarów zamkniętych dla dronów, ograniczonych "elektronicznymi ścianami". Systemy drona, który zbliży się do takiej "ściany" zostaną zablokowane, w rezultacie spadnie on na ziemię - tłumaczył Janusz Niedziela. Wśród innych technologii, które PAŻP rozważa we współpracy z ULC, wymienił wirtualną wieżę kontrolną, tzw. remote tower. Kontrolerzy znajdują się w zupełnie innym miejscu niż lotnisko, ale widzą obraz jak z prawdziwej wieży dzięki łączom i systemowi kamer. Ponieważ ULC uznał, że lepiej takie systemy wdrażać w mniejszych portach, myślimy o zdalnym połączeniu kontroli lotnisk w Lublinie i Rzeszowie - powiedział prezes PAŻP.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Drony i nawigacja nowej generacji wśród wyzwań dla lotnictwa cywilnego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!