Drony, prawa pasażerów. Wiele kwestii wymaga uregulowania w prawie lotniczym

Drony, prawa pasażerów. Wiele kwestii wymaga uregulowania w prawie lotniczym
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Istnieje wiele obszarów, które wymagają uregulowań prawnych jak na przykład drony albo zmian lub uzupełnień jak w przypadku praw pasażerów lotniczych, czy też kwestii bezpieczeństwa lotniczego - mówi dyrektor Instytutu Prawa Lotniczego i Kosmicznego Uczelni Łazarskiego Profesor dr hab. Anna Konert w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl

Zasiada Pani w zarządzie European Air Law Association, które od wielu lat zajmuje się promocją prawa lotniczego na świecie. Jak to się przekłada na nasz kraj?

- European Air Law Association (EALA) to stowarzyszenie założone w 1988 roku, zapewnia europejskie forum dla osób zainteresowanych rozwojem prawa lotniczego. Osiąga to głównie poprzez regularne konferencje i seminaria, które dotyczą aktualnych problemów mających wpływ na całe spektrum przemysłu lotniczego. Poszczególne kraje europejskie reprezentowane są przez swoich delegatów. 8 listopada 2013r. zostałam wybrana do zarządu EALA, z czym wiąże się zobowiązanie do organizacji sztandarowej konferencji w Polsce.

Pani uczelnia - Uczelnia Łazarskiego w Warszawie - szkoli również prawników specjalizujących się w prawie lotniczym. Jak się to odbywa?

- Od 2009 r. w Uczelni Łazarskiego prężnie rozwija się nauka prawa lotniczego. W 2010 r. powstało Międzywydziałowe Koło Prawa Lotniczego AVION, które jest unikalnym podmiotem zrzeszającym pasjonatów lotnictwa i prawa lotniczego z licznych Uczelni w Polsce.

Od 1936 r. w Polsce po raz pierwszy pełny kurs prawa lotniczego został uruchomiony w Uczelni Łazarskiego - w 2012 r. Są to roczne studia podyplomowe, podczas których słuchacze zdobywają kompleksową wiedzę z zakresu prawa lotniczego (międzynarodowego, europejskiego i krajowego, publicznego i prywatnego) w ramach 200 godzin wykładów i konwersatoriów prowadzonych przez najlepszych specjalistów w Polsce i na świecie (m.in. prof. Pablo Mendes de Leon). Studia podyplomowe z zakresu prawa lotniczego stanowią wypełnienie luki edukacyjnej w obszarze kształcenia związanego ze zmianami prawa wynikającymi m.in. z rozwoju technologicznego związanego z powszechnym zastosowaniem nowych konstrukcji samolotów oraz systemów zarządzania ruchem w przestrzeni powietrznej, standaryzacji przepisów, zasad oraz procedur w relacjach międzynarodowych, strukturalnej i funkcjonalnej integracji wykonywania nadzoru lotniczego oraz badania wypadków lotniczych.

Jest Pani w Zarządzie Polskiego Klubu Lotniczego. Jaką rolę może spełnić to stowarzyszenie w kształtowaniu prawa lotniczego w Polsce?

- Polski Klub Lotniczy jest platformą dyskusji, wymiany informacji i opinii oraz promocji problematyki lotniczej. Klub wspiera procesy legislacyjne na poziomie eksperckim oraz stanowi cenne źródło informacji w zakresie prawa lotniczego. PKL zaprasza przedstawicieli nauki prawa lotniczego do Polski, m.in. w zeszłym roku odbyło się seminarium naukowe dotyczące międzynarodowego publicznego prawa lotniczego, któremu przewodniczył prof. Pablo Mendes de Leon, Dyrektor Instytutu Prawa Lotniczego i Kosmicznego w Leiden.

Czy European Air Law Association planuje zorganizować konferencję w Polsce?

- Tak. 3-4 listopada 2016 r. w Warszawie odbędzie się międzynarodowa konferencja poświęcona aktualnym problemom prawa lotniczego. Jest to największe wydarzenie z prawa lotniczego na świecie, na które co roku (w innym mieście europejskim) zjeżdżają się przedstawiciele różnych organizacji lotniczych z całego świata.

Czy jest możliwość promocji polskich instytucji lub przedsiębiorstw lotniczych w trakcie tego wydarzenia?

- Oczywiście. Polskie podmioty (z wyjątkiem kancelarii prawnych) mogą uczestniczyć w wydarzeniu jako partnerzy i sponsorzy. W zamian EALA ogłosi sponsora (z jego logo) w broszurze konferencyjnej (która zostanie wysłana do około 2000 decydentów w przemyśle lotniczym na świecie), ogłosi sponsora na swojej stronie internetowej www.eala.aero, podziękuje podczas konferencji. Istnieje także możliwość darmowej rejestracji delegata wyznaczonego przez sponsora.

Jakie główne kierunki i problemy są widoczne w rozwoju prawa lotniczego?

- Istnieje wiele obszarów, które wymagają uregulowań prawnych (jak na przykład drony) albo zmian lub uzupełnień (jak w przypadku praw pasażerów lotniczych, czy też kwestii bezpieczeństwa lotniczego).

Obecnie przedmiotem nowelizacji jest rozporządzenie 261/2004 dotyczące praw pasażerów lotniczych. Z tym wiąże się również kwestia alternatywnych metod rozwiązywania sporów pomiędzy przewoźnikami lotniczymi a pasażerami. Alternatywne metody rozwiązywania sporów to metoda rozstrzygania sporów bez udziału sądu powszechnego. W postępowaniu ADR wykorzystywane są formy mediacyjne, koncyliacyjne i arbitrażowe. Obecnie w wyniku konieczności implementacji przepisów Unii Europejskiej do polskiego porządku krajowego, prowadzone są prace legislacyjne nad wprowadzeniem tych metod do porządku prawnego.

Ciekawym obszarem rozważań wydają się również prawne aspekty użytkowania bezzałogowych statków powietrznych. Na poziomie UE planuje się docelowo utworzenie regulacji w tym zakresie, jednak na chwilę obecną zasadnicze znaczenie mają przepisy krajowe.

Rozwój regulacji prawnych dotyczących zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym widoczny jest w prawie międzynarodowym (nowy Aneks do Konwencji Chicagowskiej), jak i w prawie europejskim. Regulacje te wymagają m.in. wdrożenia systemów zarządzania bezpieczeństwem przez podmioty prowadzące działalność lotniczą oraz opracowania Krajowego Programu Zarządzania Bezpieczeństwem Lotniczym, które to instrumenty odzwierciedla nowe podejście do bezpieczeństwa lotniczego.

Dziękuję za rozmowę
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Drony, prawa pasażerów. Wiele kwestii wymaga uregulowania w prawie lotniczym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!