XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Droższe opłaty za korzystanie z torów

Droższe opłaty za korzystanie z torów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Opłaty za korzystanie z torów przez przewoźników rosną o 10 - 15 proc. rocznie. A miały spadać co roku o ok. 15 proc. Jeżeli nie uda się ich zatrzymać, czeka nas podwyżka cen biletów.

- Po remoncie torów opłata za korzystanie z nich może wzrosnąć nawet trzykrotnie - mówi "Rzeczpospolitej" Krzysztof Łańcucki, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za budowę i remont torów. Zapłacą za to przewoźnicy. - Jeżeli rząd nie będzie znajdował więcej niż dotychczas pieniędzy na dofinansowanie utrzymania linii, wzrosną ceny biletów - prognozuje Adrian Furgalski, ekspert od spraw transportu kolejowego.

Rząd zakładał, że w 2006 i 2007 roku ceny za dostęp do torów będą spadać o 15 proc. rocznie. Aby PKP PLK nie straciły na tym, obiecano im dotacje. W 2006 roku wyniosły one 260 mln zł z budżetu państwa i 80 mln zł z Funduszu Kolejowego. Dzięki temu właściciel linii obniżył już w 2005 roku stawki dla przewoźników towarowych. Na tym jednak dobre wiadomości dla branży się skończyły - napisała "Rzeczpospolita".

- W zeszłym roku dostęp do torów podrożał średnio o 15 proc., w tym przewoźników czeka podwyżka o kolejne 10 proc. - mówi Adrian Furgalski.Pierwsza miała miejsce dwa lata temu, teraz ceny wzrastają sukcesywnie. To dlatego, że wysokość opłaty zależy od klasy linii - im lepsze tory, tym wyższa stawka. Dlatego przewoźnicy, którzy kursują po nowych liniach, płacą więcej. - Po remoncie automatycznie wzrasta opłata za korzystanie z trasy - przyznaje Krzysztof Łańcucki.

Z wyliczeń Adriana Furgalskiego wynika, że na odcinku z Łodzi do Warszawy po zakończeniu modernizacji torów od Skierniewic do Łodzi stawka za kilometr przejechany przez pociąg po nowych torach wzrosła pięciokrotnie.

- Przewoźnicy za przejazd całą trasą muszą zapłacić prawie o 37 proc. więcej niż przed remontem - przyznaje Krzysztof Łańcucki.

Opłaty za dostęp do torów to dla przewoźników od ok. 20 do 30 proc. wszystkich ponoszonych przez nich kosztów. Jeżeli dalej będzie wzrastać tak znacząca pozycja kosztów, przewoźnicy zostaną zmuszeni do podniesienia cen biletów. Na razie starają się tego uniknąć - napisała "Rz".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Droższe opłaty za korzystanie z torów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!