XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

DTŚ: kręgosłup Śląska za trzy lata

DTŚ: kręgosłup Śląska za trzy lata
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

250 milionów euro ma kosztować odcinek DTŚ biegnący przez Zabrze i Gliwice. Ma być gotowy do końca 2010 roku.

W przyszłym tygodniu ma być podpisana umowa na sfinansowanie ostatniego zachodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej biegnącego przez Zabrze i Gliwice. Jego łączny koszt wyniesie ponad 250 milionów euro. Inwestycja ma zostać zakończona w 2010 roku - poinformował "Dziennik Zachodni".

W przyszłym tygodniu ministrowie: transportu - Jerzy Polaczek oraz finansów - Zyta Gilowska, chcą podpisać w tej sprawie umowę z przedstawicielem Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który udziela kredytu. Płatnikiem należności będzie budżet państwa.

- Wszystko jest zapięte na ostatni guzik; Rada Ministrów podjęła już decyzję w tej sprawie, czekamy tylko na formalne złożenie podpisów - mówi Polaczek.

160 milionów euro gwarantowanych przez rząd nie wystarczy jednak na sfinansowanie tej inwestycji - 65 milionów euro dołoży samorząd województwa śląskiego, a reszta, po 78 milionów złotych rocznie pochodzić będzie z subwencji drogowych. W projekt zaangażowane są też zainteresowane samorządy. To one bowiem tworzą warunki do realizacji przebiegu trasy. Prezydenci Zabrza i Gliwic realizują plan budownictwa zamiennego, aby przekwaterować mieszkańców budynków, których domy muszą być wyburzone. Proces ten przebiega bez większych napięć, ponieważ DTŚ zaprojektowano w ten sposób, aby jej przebieg omijał większe skupiska ludzi.

- Drogowa Trasa Średnicowa to tylko fragment nowych rozwiązań drogowych dla Śląska - mówi Polaczek. - Tak samo ważne jest dla nas bowiem zakończenie do końca 2011 roku budowy autostrady A-1.

Przypomnijmy, że zgodnie z założeniami śląskiego samorządu, po 2011 ma zacząć się rozbudowa DTŚ od centrum Katowic także na wschód. Według planów, przez Mysłowice i Sosnowiec ma dochodzić do Dąbrowy Górniczej. W tej chwili istnieją już plany studyjne tej inwestycji.

Łączny koszt budowy Drogowej Trasy Średnicowej, mającej być w założeniu "kręgosłupem" komunikacyjnym aglomeracji śląskiej przekroczy 2,5 miliarda euro. Przypomnimy, że cały ten projekt, w połowie lat 80. wymyślił były wojewoda katowicki - Tadeusz Wnuk. Za czasów realnego socjalizmu nie było jednak pieniędzy na realizację tak dużego przedsięwzięcia.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: DTŚ: kręgosłup Śląska za trzy lata

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!