XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Dyrektor Kolei Litewskich: mamy zapewnienie, że projekt Rail Baltica będzie miał unijne finansowanie

Dyrektor Kolei Litewskich: mamy zapewnienie, że projekt Rail Baltica będzie miał unijne finansowanie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nie wiem, jak będzie w przyszłości, ale na dzisiaj w KE zostało wyraźnie powiedziane, że Rail Baltica jest jednym z najważniejszych projektów dla UE, nie tylko dla krajów bałtyckich. I mamy zapewnienie, że projekt będzie finansowany – stwierdził Saulius Poškus, dyrektor ds. strategii i spraw międzynarodowych w departamencie "Rail Baltica" Kolei Litewskich.

Wielkie projekty infrastrukturalne, takie jak na przykład Rail Baltica, są wspierane funduszami unijnymi. Wiele mówi się o tym, że w kolejne perspektywie unijnej ( lata 2021-2027) tego rodzaju środków może być mniej, a horyzont czasowy finalizacji projektów, które są w trakcie realizacji przekracza granice obecnej perspektywy finansowej UE.  W ten sposób powstaje pytanie o to, czy mogą wystąpić problemy z realizacją projektów ze względu na ewentualne ograniczenia w finansowaniu środkami unijnymi.


- Rzeczywiście jest to jeden z największych elementów ryzyka. Takiej kraje jak Litwa, Łotwa i Estonia samodzielnie najprawdopodobniej nie mogłyby wdrożyć takich projektów. Te trzy kraje kosztowałoby to 6 mld euro , a samą Litwę 2,5 mld euro -stwierdził Saulius Poškus, dyrektor ds. strategii i spraw międzynarodowych Kolei Litewskich, podczas V Wschodniego Kongresu Gospodarczego odbywającego się w Białymstoku.

- Nie wiem, jak będzie w niedalekiej przyszłości, ale na dzisiaj wyraźnie w KE zostało powiedziane, że Rail Baltica jest jednym z najważniejszych projektów dla UE,  nie tylko dla krajów bałtyckich. Kraje bałtyckie pozostały jednym z niewielu miejsc w UE, które nie ma bezpośredniego połączenia z liniami kolejowymi tego samego typu w innych krajach i mamy zapewnienie , że projekt Rail Baltica będzie finansowany – wskazywał dyrektor Saulius Poškus.



Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo, podkreślił, że kolejna perspektywa finansowa UE to w przypadku inwestycji infrastrukturalnych sprawa nadal otwarta i ocenił, że środki na inwestycje infrastrukturalne nie muszą być wcale mniejsze.

- Te projekty infrastrukturalne są zasadne, jeżeli są realizowane z centralnego poziomu, bo mają wpływ na gospodarkę, na koszty alternatywne. (…) Myślę, że dekada do 2030 r. będzie pod dyktando inwestycji infrastrukturalnych, zwłaszcza kolejowych. Jestem przekonanym, że środki na koleje z UE będą na obecnym poziomie utrzymane- ocenił prezes Czesław Warsewicz.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dyrektor Kolei Litewskich: mamy zapewnienie, że projekt Rail Baltica będzie miał unijne finansowanie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!