XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Dzięki CPK ruch lotniczy w ciągu 10-15 lat wzrośnie dwukrotnie

Dzięki CPK ruch lotniczy w ciągu 10-15 lat wzrośnie dwukrotnie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W związku m.in. z projektem Centralnego Projektu Komunikacyjnego ruch lotniczy w ciągu 10-15 lat wzrośnie dwukrotnie. PAŻP zamierza w związku z tym m.in. przeorganizować całą przestrzeń powietrzną - mówił w środę szef Agencji Janusz Janiszewski.

  • W Krynicy p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zaznaczył, że program CPK jest dla Agencji "triggerem (impulsem - red.) innowacyjności", wymagając od niej szczególnego podejścia.
  • "Dlatego w tym aspekcie zamierzamy przede wszystkim przeorganizować całą przestrzeń powietrzną tak, aby dostarczyć możliwości przepustowości, zniwelować ograniczenia" - zapowiedział Janiszewski.
  • Przygotowania Agencji obejmują również wdrażanie nowych technologii - związanych m.in. z wirtualizacją i digitalizacją usług. - Tutaj chodzi o takie nowinki technologiczne, jak zdalne wieże, czyli remote control towers, czy wirtualne centra kontroli lotów - powiedział Janusz Janiszewski.

"Dzisiaj to jest mniej więcej 650 operacji lotniczych na dobę (na lotnisku Chopina - red.) i już dzisiaj doszliśmy do tego etapu. Jako PAŻP przygotowujemy się na kolejny sezon, czyli już dokonujemy takiej reorganizacji, aby właśnie w rejonie lotniska Chopina oraz lotnisk satelickich przygotować przestrzeń, aby móc zakomodować wzrastający ruch lotniczy" - zasygnalizował.

P. o. prezesa PAŻP zaznaczył, że ten proces będzie trwał i postępował w najbliższych latach.

Janiszewski dodał, że przygotowania Agencji obejmują również wdrażanie nowych technologii - związanych m.in. z wirtualizacją i digitalizacją usług. "Tutaj takie nowinki technologiczne, jak zdalne wieże, czyli remote control towers, czy wirtualne centra (kontroli lotów - red.). Wyobraźmy sobie, że za trzy-cztery lata siedząc gdziekolwiek bylibyśmy w stanie zarządzać ruchem lotniczym nad naszym krajem, w naszej przestrzeni powietrznej" - obrazował.

"Te technologie są rozwijane i my jako PAŻP, jako Polska, musimy być elementem takiego procesu" - podkreślił szef Agencji.

Prace te obejmują też systemy zarządzania przepływem ruchu lotniczego. "Dzisiaj walczymy o każdą sekundę, każdą minutę opóźnienia. Koszt jednej minuty opóźnienia to 100 euro. Dlatego te rozwiązania technologiczne, w szczególności dla obszaru Trójmorza, związanego właśnie z funkcjonowaniem CPK, są niezbędne" - zaakcentował Janiszewski.

Jeszcze jeden obszar zaangażowania PAŻP w tym kontekście to systemy dronowe. "Naszym zadaniem tutaj jest przede wszystkim integracja lotnictwa bezzałogowego z lotnictwem załogowym. Ten proces już się rozpoczął, aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa" - zapewnił p.o. prezesa PAŻP.

Jak podał, kwestia tej integracji jest o tyle pilna, ponieważ dynamicznie rośnie liczba incydentów lotniczych z udziałem bezzałogowych statków powietrznych. W 2017 r. takich incydentów Agencja odnotowała 10; w tym roku były to już 23 zdarzenia.

"Wierzę, że cały projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie swoistym inkubatorem rozwoju gospodarczego oraz innowacyjnego naszego kraju tak, aby za 10-15 lat móc obsłużyć dwa razy większy poziom ruchu, niż to mamy dzisiaj" - skonkludował Janiszewski.

Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany między Łodzią a Warszawą, na jego lokalizację wskazywano Stanisławów w gminie Baranów, koło Grodziska Mazowieckiego.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Inwestycja wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze; pierwszy samolot ma być odprawiony w 2027 r.

Przedstawiciele rządu akcentują, że budowa nowego lotniska jest potrzebna, w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zatrudnia i szkoli kontrolerów ruchu lotniczego, którzy w 2017 roku obsłużyli nad Polską 793 tys. operacji lotniczych; rok wcześniej - 755 tys. PAŻP jest odpowiedzialna za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dzięki CPK ruch lotniczy w ciągu 10-15 lat wzrośnie dwukrotnie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!