W związku m.in. z projektem Centralnego Projektu Komunikacyjnego ruch lotniczy w ciągu 10-15 lat wzrośnie dwukrotnie. PAŻP zamierza w związku z tym m.in. przeorganizować całą przestrzeń powietrzną - mówił w środę szef Agencji Janusz Janiszewski.
- W Krynicy p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zaznaczył, że program CPK jest dla Agencji "triggerem (impulsem - red.) innowacyjności", wymagając od niej szczególnego podejścia.
- "Dlatego w tym aspekcie zamierzamy przede wszystkim przeorganizować całą przestrzeń powietrzną tak, aby dostarczyć możliwości przepustowości, zniwelować ograniczenia" - zapowiedział Janiszewski.
- Przygotowania Agencji obejmują również wdrażanie nowych technologii - związanych m.in. z wirtualizacją i digitalizacją usług. - Tutaj chodzi o takie nowinki technologiczne, jak zdalne wieże, czyli remote control towers, czy wirtualne centra kontroli lotów - powiedział Janusz Janiszewski.
"Dzisiaj to jest mniej więcej 650 operacji lotniczych na dobę (na lotnisku Chopina - red.) i już dzisiaj doszliśmy do tego etapu. Jako PAŻP przygotowujemy się na kolejny sezon, czyli już dokonujemy takiej reorganizacji, aby właśnie w rejonie lotniska Chopina oraz lotnisk satelickich przygotować przestrzeń, aby móc zakomodować wzrastający ruch lotniczy" - zasygnalizował.
P. o. prezesa PAŻP zaznaczył, że ten proces będzie trwał i postępował w najbliższych latach.
Janiszewski dodał, że przygotowania Agencji obejmują również wdrażanie nowych technologii - związanych m.in. z wirtualizacją i digitalizacją usług. "Tutaj takie nowinki technologiczne, jak zdalne wieże, czyli remote control towers, czy wirtualne centra (kontroli lotów - red.). Wyobraźmy sobie, że za trzy-cztery lata siedząc gdziekolwiek bylibyśmy w stanie zarządzać ruchem lotniczym nad naszym krajem, w naszej przestrzeni powietrznej" - obrazował.
"Te technologie są rozwijane i my jako PAŻP, jako Polska, musimy być elementem takiego procesu" - podkreślił szef Agencji.
Prace te obejmują też systemy zarządzania przepływem ruchu lotniczego. "Dzisiaj walczymy o każdą sekundę, każdą minutę opóźnienia. Koszt jednej minuty opóźnienia to 100 euro. Dlatego te rozwiązania technologiczne, w szczególności dla obszaru Trójmorza, związanego właśnie z funkcjonowaniem CPK, są niezbędne" - zaakcentował Janiszewski.
Jeszcze jeden obszar zaangażowania PAŻP w tym kontekście to systemy dronowe. "Naszym zadaniem tutaj jest przede wszystkim integracja lotnictwa bezzałogowego z lotnictwem załogowym. Ten proces już się rozpoczął, aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa" - zapewnił p.o. prezesa PAŻP.
Jak podał, kwestia tej integracji jest o tyle pilna, ponieważ dynamicznie rośnie liczba incydentów lotniczych z udziałem bezzałogowych statków powietrznych. W 2017 r. takich incydentów Agencja odnotowała 10; w tym roku były to już 23 zdarzenia.
"Wierzę, że cały projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie swoistym inkubatorem rozwoju gospodarczego oraz innowacyjnego naszego kraju tak, aby za 10-15 lat móc obsłużyć dwa razy większy poziom ruchu, niż to mamy dzisiaj" - skonkludował Janiszewski.
Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany między Łodzią a Warszawą, na jego lokalizację wskazywano Stanisławów w gminie Baranów, koło Grodziska Mazowieckiego.
Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Inwestycja wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze; pierwszy samolot ma być odprawiony w 2027 r.
Przedstawiciele rządu akcentują, że budowa nowego lotniska jest potrzebna, w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zatrudnia i szkoli kontrolerów ruchu lotniczego, którzy w 2017 roku obsłużyli nad Polską 793 tys. operacji lotniczych; rok wcześniej - 755 tys. PAŻP jest odpowiedzialna za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Dzięki CPK ruch lotniczy w ciągu 10-15 lat wzrośnie dwukrotnie