Elektryczne auta nie zbawią miast. Stawiajmy na napowietrzną kolej i metro

Elektryczne auta nie zbawią miast. Stawiajmy na napowietrzną kolej i metro
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Połowa ludności świata mieszka w dużych aglomeracjach. Elektromobilność zbawi miejski transport, ale ratunku nie przywiezie e-samochód. W takim razie e-autobus czy raczej tramwaj? A może napowietrzna kolej?

  • Ulice, których nie da się już poszerzyć, torowiska, na które nie ma miejsca w ciasnym centrum - to realne hamulce miejskiego transportu. Celem byłaby więc komunikacja zbiorowa, która nie będzie wykorzystywała miejskich ulic. 
  • Zdaniem prezydenta Sosnowca Arkadiusza Chęcińskiego indywidualnie wykorzystywane pojazdy wciąż będą powodowały tłok. Miastom potrzebna jest lepsza komunikacja zbiorowa.
  • Dzisiejsze aglomeracje potrzebują takich rozwiązań jak metro czy Monorail - mówi Sławomir Nalewajka, prezes Bombardier Transportation ZWUS Polska

Specjaliści od transportu szynowego przekonują, że samochody elektryczne nie zbawią miast - zlikwidują jedną (spaliny) i zmniejszą drugą (hałas) ich niedogodność. A to nie wszystko…

- Indywidualnie wykorzystywane pojazdy wciąż będą powodowały tłok. Miastom potrzebna jest lepsza komunikacja zbiorowa - powiedział Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca, podczas niedawnego spotkania w ramach Dialogu Obywatelskiego, w którym wziął udział razem z Elżbietą Bieńkowską, komisarzem UE, oraz Marcinem Korolcem, prezesem Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Komunikacja bez ulic

Mobilność to we współczesnym mieście to konieczność i główny trend wchodzący jednak w konflikt z racjonalnym gospodarowaniem deficytową przestrzenią. Ulice, których nie da się już poszerzyć, torowiska, na które nie ma miejsca w ciasnym centrum - to realne hamulce miejskiego transportu.


Celem byłaby więc komunikacja zbiorowa, która nie będzie wykorzystywała miejskich ulic. Tramwaje nie są tu rozwiązaniem, bo ich szyny zajmują cenną powierzchnię, a same pojazdy są jednym z elementów podatnego na kolizje miejskiego ruchu. Lepszym rozwiązaniem wydaje się metro lub pojazdy szynowe, których torowiska są umieszczone na wiaduktach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Elektryczne auta nie zbawią miast. Stawiajmy na napowietrzną kolej i metro

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!