Falstart pierwszej prywatnej kolei

Falstart pierwszej prywatnej kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kolejowy konkurent PKP przeprasza pasażerów za opóźnienia pociągów i autobusową komunikacje zastępczą. Arriva PCC to pierwszy w Polsce prywatny przewoźnik łamiący monopol PKP. Od niedzieli wozi pasażerów w województwie kujawsko-pomorskim.

Polsko-brytyjskie konsorcjum wygrało w czerwcu przetarg na obsługę regionalnych przewozów kolejowych, oferując niższe stawki niż PKP Przewozy Regionalne. Trzyletni kontrakt samorządu województwa z Arrivą opiewa na 67,9 mln zł. Firma obsługuje linie niezelektryfikowane, m.in. z Torunia do Grudziądza i Sierpca oraz z Chojnic do Bydgoszczy.

Już pierwszy poranny, niedzielny przejazd z Chojnic do Bydgoszczy był opóźniony o 40 minut. Arriva uruchomiła tzw. komunikację zastępczą. Zamiast pociągu pasażerów zawiózł autobus. Potem sytuacje się powtarzały - pisze Gazeta Wyborcza - przytaczając słowa Macieja Królaka, rzecznika prasowego Arrivy: - Opóźnienia z naszej winy osiągnęły łącznie blisko 100 minut na blisko 100 kursów, jakie realizujemy. Stan taboru nieprzyjemnie nas zaskoczył - wyjaśnia Królak. Przewoźnik przejął od PKP 13 szynobusów wyprodukowanych przez bydgoską firmę PESA. Pojazdy są własnością samorządu województwa, a firma je dzierżawi.

Mimo, że pierwsze testy pojazdów przeprowadzane przez maszynistów Arrivy wypadły pomyślnie problemy pojawiły się w normalnej eksploatacji. - Niektóre szynobusy np. nie komunikują się ze sobą, a podczas prób ich połączenia blokowały się hamulce, uniemożliwiając dalszą jazdę - wyjaśnia rzecznik Arrivy.

PKP Przewozy Regionalne nie ma najlepszego zdania o szynobusach. - Były w złym stanie. Są mocno awaryjne - mówi Marek Ostrowski, naczelnik zespołu ds. komunikacji marketingowej PKP Przewozy Regionalne w Bydgoszczy. - Miały mnóstwo usterek, ale nasz personel się do nich przyzwyczaił. Uwagi na ten temat zostały przekazane technikom Arrivy.

Gazeta pisze, że prywatny przewoźnik ma obecnie 15 składów: jeden tradycyjny z lokomotywą, a także 14 szynobusów. Jeden z nich zasilił tabor we wtorek. To nowy skład z PESY. W przyszłym tygodniu Arriva odbierze kolejny. Konsorcjum od 5 miesięcy czeka też na zgodę Urzędu Transportu Kolejowego na dopuszczenie do ruchu kilku swoich duńskich pociągów, lecz formalności się przeciągają.

W najbliższych dniach połączenia, z których korzysta mniej pasażerów, będą obsługiwały autobusy. Szynobusy wyjadą na bardziej uczęszczane trasy.

- Sytuacja się poprawia - tak wynika ze słów rzecznika urzędu marszałkowskiego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Falstart pierwszej prywatnej kolei

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!