Okres liberalizacji polskiego rynku przewozów towarowych koleją i tworzenia nowych ofert mamy za sobą. W Europie już postępuje odwrotny proces, zwiększania dominacji lub wręcz powrotu do monopoli narodowych. Tezę taką postawił Artur Pielech, wiceprezes zarządu, dyrektor Pionu Sprzedaży i Marketingu CTL Logistics podczas sesji „Polski rynek przewozów kolejowych” Forum PTWP „Zmieniamy Polski Przemysł”.
Według Pielecha, wartość kolejowego rynku cargo w całej Europie spadła znacznie niżej, niż spadło PKB w większości krajów. Dowodzi to, że kolej ciągle mało elastycznie reaguje na zmiany koniunktury (w przeciwieństwie do transportu drogowego), a jednym z powodów jest dominacja dużych podmiotów. Po kilkaset milionów euro strat zanotowały w ub.r. niemiecki DB Schenker i francuskie SNCF, a straty PKP Cargo liczone będą w setkach milionów złotych, mówił wiceprezes Pielech. Tymczasem trwa proces konsolidacji lub rezygnacji niektórych firm z działalności kolejowej (np. koncern Veoila sprzedał spółkę Veoila Transport grupie SNCF), który dotyczy także polskiej kolei (przejęcie PCC Rail przez DB Schenker, po wcześniej akwizycji przez PCC dwu krajowych podmiotów).
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Forum "Zmieniamy Polski Przemysł": krótka kołdra na kolei