XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Furgalski: państwo musi więcej łożyć na infrastrukturę kolejową

Furgalski: państwo musi więcej łożyć na infrastrukturę kolejową
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dużo się jeszcze musi zmienić, by transport kolejowy towarów mógł konkurować z transportem drogowym - ocenia Adrian Furgalski z ZD TOR. Opóźnienia, to wynik wielu lat zaniedbań i braku inwestycji w istniejące już szlaki kolejowe, a także złych regulacji, które powodują, że firmom bardziej opłaca się korzystać z dróg, niż z torów.

Wśród przeszkód blokujących właściwe funkcjonowanie transportu kolejowego są zbyt wysokie koszty dostępu do infrastruktury. Poprawa sytuacji wymaga działań ze strony państwa uważa Adrian Furgalski z zespołu doradców gospodarczych TOR.

- Państwo musi łożyć więcej pieniędzy na infrastrukturę, żeby nie musiała się ona utrzymywać w większości z opłat od tych przewodników, bo to będzie oznaczało, że przewiezienie towaru jest droższe, ponieważ muszą przerzucić te koszty na towar. Oczywiście, firmy narzekają również, na to, że te inwestycje szły bardzo opornie do tej pory - wyjaśnia.



- Dwa wskaźniki tego: 22 km/h, to średnia prędkość pociągu towarowego i ponad 460 minut średniego opóźnienia jednego pociągu – obrazuje.

W Polsce nie ma potrzeby budowania nowych szlaków kolejowych, trzeba przede wszystkim zmodernizować te już istniejące, podkreśla Adrian Furgalski.

- To, na co my się nastawiamy na najbliższe lata, to nie jest budowanie nowych linii, tylko odbudowanie tych linii, które zapuściliśmy. Były budowane do prędkości 120 km/h, ale brak remontów doprowadził to tego, że średnio się tam jedzie na przykład 40 km/h - mówi.

- Myślę, że dla gospodarki, udrożnienie tych podstawowych ciągów towarowych, które są w tym miejscu co trzeba, ale należy poprawić ich parametry – to jedno. Natomiast bardzo często, zakłady przemysłowe likwidują, bądź już zlikwidowały bocznice kolejowe - dodaje.

Warto inwestować w kolej podobnie, jak to się dzieje w najbardziej rozwiniętych krajach unijnych. Unia stawia na rozwój kolei głównie z uwagi na zatłoczenie dróg, a także troskę o ochronę środowiska.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Furgalski: państwo musi więcej łożyć na infrastrukturę kolejową

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!