XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Gdańsk bałtycką potęgą

Gdańsk bałtycką potęgą
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prawie 500 mln euro - tyle chcą wydać cztery bałtyckie porty na inwestycje w najbliższych pięciu latach. Po zakończeniu planowanych prac będą mogły przyjmować łącznie ponad 8 milionów kontenerów rocznie. To cztery razy więcej niż teraz.

Już obecnie polskie porty są jednymi z najszybciej rozwijających się nad Bałtykiem. Co roku liczba przeładowanych tu kontenerów rośnie o ok. 16 proc. - wynika z raportu Actia Forum. Średni przyrost dla wszystkich nadbałtyckich portów wynosi ok. 9,2 proc. - pisze "Rzeczpospolita".

Porty inwestują na potęgę, bo zdaniem analityków przez najbliższych kilka lat wymiana handlowa krajów środkowoeuropejskich będzie dynamicznie rosła. Już teraz możliwości przeładunkowe polskich portów sięgają 1,7 mln kontenerów rocznie. To więcej niż obecnie potrzebują. W 2006 r. obsłużyły prawie 582 tys. kontenerów. W najbliższych latach ich możliwości mają wzrosnąć czterokrotnie. Ekspertów te liczby nie dziwią.

Największym portem przeładunkowym na Bałtyku jest Sankt Petersburg. W zeszłym roku obsłużył 1,5 mln kontenerów. Jak mówi Maciej Matczak, konsultant Actia Forum, nie ma już miejsca na dalszą rozbudowę portu, który jest u kresu swoich możliwości przeładunkowych. W odległości ok. 70 km od Petersburga powstają porty satelitarne, które przejmą część przeładunków. Zanim jednak to się stanie, Gdańsk może zdetronizować miasto nad Newą.

Możliwości przeładunkowe portu gdańskiego mogą w najbliższych czterech latach zwiększyć się z ok. 600 tys. kontenerów rocznie do 5 mln sztuk. To więcej niż jakikolwiek inny bałtycki port.

Zakończony już został pierwszy etap budowy nowego terminalu. Zacznie działać jesienią, wówczas będzie miał przepustowość 500 tys. kontenerów rocznie. Wstępne plany zakładają, że inwestycja zostanie zakończona w ciągu czterech - pięciu lat. Tuż obok ma powstać nowoczesne centrum logistyczne.

Pozostałe polskie porty również intensywnie inwestują. Gdyński port ma w planach m.in. budowę do 2010 r. nowego terminalu promowo-pasażerskiego za 68 mln euro oraz modernizację istniejącej infrastruktury. Koszt wszystkich inwestycji szacowany jest na ok. 140 mln euro. W planach jest również stworzenie w przyszłości centrum logistycznego. W kilka lat przepustowość portu ma się zwiększyć do ok. 1,5 mln kontenerów.

Do końca roku władze portów w Szczecinie i Świnoujściu chcą zakończyć uzbrojenie 14-hektarowej działki i zapewnić dojazd do niej, tak by niedługo na terenie mógł powstać terminal kontenerowy. Swoje potrzeby inwestycyjne na najbliższe pięć lat zarząd portów szacuje na ok. 400 mln euro, przyznając, że może uda mu się pozyskać zaledwie połowę tej kwoty.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gdańsk bałtycką potęgą

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!