GDDKiA renegocjuje rekompensaty za ciężarówki

GDDKiA renegocjuje rekompensaty za ciężarówki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

O około 15-20 proc. mniejsze od obecnych mogą być rekompensaty wypłacane przez skarb państwa spółce Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) z tytułu przejazdów ciężarówek odcinkiem autostrady A-4 Katowice-Kraków - szacują przedstawiciele spółki. W trwających negocjacjach z GDDKiA obstają przy możliwie małym obniżeniu swoich wpływów.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaproponowała natomiast - jak poinformował PAP jej rzecznik Andrzej Maciejewski - obniżenie wielkości rekompensat o połowę. Negocjacje potrwają jeszcze kilka miesięcy, ale mają zakończyć się przed końcem roku.

Od września 2005 roku samochody ciężarowe korzystają z płatnej autostrady za darmo, pod warunkiem posiadania tzw. winiety. Skarb Państwa rekompensuje koncesjonariuszom utracone wpływy na podstawie ustalonego algorytmu. Miesięcznie spółka SAM otrzymuje z tego tytułu ok. 4,7 mln zł. Ponieważ jednak ruch jest większy niż zakładano, rekompensaty mają być mniejsze.

- Ruch ciężarówek po wprowadzeniu przejazdów na podstawie winiet był o 47 proc. większy od szacowanego przez analityków bankowych. To powoduje, że wysokość rekompensaty może być mniejsza, ale jednocześnie taka, aby gwarantowała opłacalność projektu i była wystarczająca dla banków, kredytujących inwestycje na autostradzie- powiedział PAP prezes SAM, Tomasz Niemczyński.

Dodał, że początkowa rozbieżność między GDDKiA a spółką w rozpoczętych w maju negocjacjach sięgała 2,5 raza. Po czterech spotkaniach doszło do zbliżenia stanowisk; teraz realne wydaje się zmniejszenie rekompensat - według prezesa - o ok. 15-20 proc. Nie zdradził szczegółów, tłumacząc to poufnością negocjacji.

Rzecznik GDDKiA poinformował PAP, że wyjściową propozycją dyrekcji jest zmniejszenie wielkości rekompensat o 50 proc. Zaznaczył jednak, że cechą negocjacji jest dochodzenie do kompromisu. Nie sprecyzował, jakie zmniejszenie stawek byłoby akceptowalne przez obie strony, tłumacząc, że negocjacje trwają.

Według prezesa SAM, gdyby strona rządowa (wyniki rozmów musi zatwierdzić resort transportu) chciała narzucić spółce zbyt duże zmniejszenie wielkości rekompensat, konieczna byłaby podwyżka opłat za przejazd autostradą dla kierowców aut osobowych. Ocenił jednak, że na razie nic nie wskazuje, aby miało do tego dojść. Przynajmniej na czas prowadzonych na autostradzie remontów opłaty mają pozostać niezmienione.

Wysokość rekompensaty z Krajowego Funduszu Drogowego jest obecnie iloczynem 70 proc. ze stawki rozliczeniowej (16 zł), czyli 11,20 zł i liczby pojazdów objętych winietami, korzystających z płatnej autostrady. Wielkość rekompensaty zależy od wielkości ruchu ciężarówek i jego wzrostu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GDDKiA renegocjuje rekompensaty za ciężarówki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!