Gdynia kupi 30 trolejbusów

Gdynia kupi 30 trolejbusów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Gdynia kupi 30 trolejbusów, a 21 używanych zmodernizuje. Pierwsze nowe pojazdy mają wyjechać na ulice za pół roku. Dzięki bateriom litowo-jonowym trolejbusy będą mogły obsługiwać też trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej. Zakup pojazdów, baterii i modernizacja starych to koszt ok. 95 mln zł.

  • W ciągu najbliższego około roku do miasta dostarczonych ma być 14, znanych już gdynianom, pojazdów Trollino 12 i 16 przegubowych Trollino 18, które po raz pierwszy pojawią się w Gdyni.
  • Miasto szacuje, że dzięki nowym pojazdom i bateriom, co trzeci pasażer korzystający z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożony trolejbusami.
  • W środę prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek i wiceprezes zarządu Solaris Bus & Coach Zbigniew Palenica podpisali umowę na dostawę 30 trolejbusów i 21 baterii. Firma Solaris była jedynym oferentem w przetargu.

W ciągu najbliższego około roku do miasta dostarczonych ma być 14, znanych już gdynianom, pojazdów Trollino 12 i 16 przegubowych Trollino 18, które po raz pierwszy pojawią się w Gdyni. Zakupione pojazdy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną też wyposażone w dodatkowe baterie umożliwiające jazdę poza trakcją. W przypadku 14 sztuk Solarisów Trollino 12 będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 "przegubowcach" zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh. Oznacza to, że pojazdy bez pantografów (umożliwia pobieranie przez pojazdy szynowe prądu z napowietrznej sieci trakcyjnej- PAP) będą mogły pokonać w trybie bezemisyjnym kilkadziesiąt kilometrów. Dzięki temu trolejbusy będą mogły obsługiwać rejony miasta, które nie posiadają trakcji trolejbusowej.

Oprócz trolejbusów w ramach umowy firma dostarczy Gdyni także baterie, które pozwolą na modernizację kolejnych 21 pojazdów. Obecne baterie niklowo-kadmowe zostaną wymienione na litowo-jonowe. Dzięki temu pojazdy, przy zachowaniu parametrów jazdy +pod siecią+, będą mogły przejechać ok. 15-20 kilometrów. Modernizacja trolejbusów ma się rozpocząć w następnym miesiącu.

- Jeżeli chcemy zachęcać gdynian do tego, żeby chętniej korzystali z komunikacji miejskiej, musimy zapewniać nowoczesny tabor i jednocześnie pamiętać, że komunikacja to także ważny czynnik wpływający na jakość środowiska, a trolejbusy to najbardziej ekologiczny środek transportu - przekonuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała oceniła, że dzięki nowym bateriom na niektórych liniach trolejbusy zastąpią autobusy.

Wyjaśniła, że nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację, będą dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu i będą bardziej bezpieczne dla pasażerów, dzięki dużym i wyraźnym wyświetlaczom oraz wewnętrznym kamerom. - Nowe przegubowce zabiorą prawie dwukrotnie więcej pasażerów niż pojazd standardowy, przy porównywalnym koszcie eksploatacji - dodała. - Dzięki nowym pojazdom elektrycznym, ponad jedna trzecia osób korzystających z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożona trolejbusami - podkreśliła.

Wiceprezes Solaris Bus & Coach Zbigniew Palenica zapewnił, że "Gdynia dostanie szczególne pojazdy, pełne najnowszych rozwiązań technicznych firmy Solaris". Wyjaśnił, że będą to Solarisy nowej, czwartej generacji. Podobne pojazdy spółka produkuje m. in. dla rynki: włoski, niemiecki i hiszpański. Przypomniał, że "bliska współpraca spółki z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat". "Dzięki wysokim wymaganiom technicznym stawianym przez zamawiającego możemy nieustannie rozwijać nasze produkty, a Solaris stał się europejskim liderem w produkcji nowoczesnych trolejbusów" - dodał. Do Gdynia trafił m.in. tysiąc pierwszy trolejbus wyprodukowany przez Solarisa Bus&Coach.

Dostawa nowych trolejbusów do Gdyni rozpocznie się już we wrześniu tego roku i zakończy na wiosnę 2019 roku. Wtedy też powinna zakończyć się modernizacja już używanych trolejbusów, której początek jest z kolei planowany na maj tego roku. Przedstawiciele miasta są przekonani, że "efekty inwestycji będą odczuwalne przez wszystkich pasażerów, zwłaszcza przez mieszkańców gdyńskich dzielnic znajdujących się poza siecią trakcyjną".

- To bardzo duży krok. To umacnianie się polityki niskoemisyjnej w Gdyni i możliwość wyjazdu poza sieć, co daje Zarządowi Komunikacji Miejskiej zupełnie nowe możliwości. Można będzie wykorzystywać trolejbusy do obsługi różnych dzielnic, jak Fikakowo czy Skwer Kościuszki, z możliwością odjazdu od sieci - argumentuje zastępca prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej (PKT) w Gdyni Tomasz Labuda.

Aktualnie PKT dysponuje 93 trolejbusami, w tym 89 niskopodłogowymi i czterema zabytkowymi, które są atrakcją turystyczną. Nowe trolejbusy mają zastąpić najbardziej wysłużone mercedesy.

Gdynia, obok Lublina i Tychów, jest jednym z trzech miast w Polsce, które zachowały i rozwijają komunikację trolejbusową. Za swoje osiągnięcia w tej dziedzinie, Gdynia była wielokrotnie nagradzana w Polsce i zagranicą. M.in. w 2014 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej zostało laureatem prestiżowej nagrody Regiostars, przyznawanej przez Komisję Europejską za "inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju".

Solaris Bus & Coach S.A. to czołowy w Europie, polski producent pojazdów komunikacji miejskiej: autobusów, trolejbusów i tramwajów. Do tej pory firma dostarczyła do 32 państw na świecie ponad 16 tys. pojazdów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gdynia kupi 30 trolejbusów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!