Odra jest wpisana w koncepcję rozwoju naszego kraju, a przede wszystkim inwestycji związanych z żeglugą śródlądową i ochroną przeciwpowodziową – przekonywał w Nowej Soli (Lubuskie) minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
„Główny cel dla nas dzisiaj to udrożnienie Odry, tak aby mogła funkcjonować po niej żegluga w sposób niezakłócony. To też jest element kompetencji, która została przekazana naszemu ministerstwu, które zarządza całą gospodarką wodną i nadzoruje wody polskie. Wiąże się to w tym przypadku z przeciwpowodziowym bezpieczeństwem ludności, co jest ważne niezwykle właśnie w Nowej Soli, ale z drugiej strony również z działaniami przeciw niskim stanom wód” - powiedział Gróbarczyk.
Przypomniał, że w tym miesiącu został przedstawiony ostateczny kształt biegnącej Odrą drogi wodnej E30.
Odra ma zyskać nowe stopnie wodne i elektrownie
Zgodnie z opracowaną przez MGMiŻŚ i przyjętą przez rząd w połowie ub. roku strategią rozwoju śródlądowych dróg wodnych, na Odrzańską Drogę Wodną (ODW) do 2020 r. zaplanowano wydatki ok. 2,9 mld zł, a do 2030 r. - w sumie ok. 30,7 mld zł.
Teraz jest tworzone studium wykonalności i ustalane podstawowe parametry, a to przede wszystkim stan najwyższej wody do żeglowania.
„W efekcie może się okazać, że modernizacja infrastruktury krzyżującej się, czyli mosty i przejścia nad rzeką, będzie mniej kosztowała niż wstępnie założyliśmy, czyli ok. 30 mld zł” – dodał minister.
Zaznaczył, że Nowa Sól ma ogromny potencjał do rozwoju nie tylko żeglugi, ale multimodalności. Zaprosił prezydenta miasta do „daleko idącej współpracy”, aby w koncepcji rozwoju miasta wpisywała się strategia rozwoju żeglugi śródlądowej.
Wizyta Gróbarczyka w Nowej Soli odbyła się zgodnie z zapowiedzianym w sobotę podczas konwencji PiS oraz Zjednoczonej Prawicy objazdem polityków tej partii po całej Polsce.
OT Logistics ma ambitne plany transportu węgla Odrą
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Gróbarczyk: czekamy na wyceny inwestycji na Odrze w studium wykonalności