W trakcie 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Umowę w tej sprawie podpisano 2 lipca w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Dodał, że chodzi o to, żeby "przygotować na tyle mocne opracowanie, aby można było znaleźć pieniądze na tę realizację", gdyż - jak mówił - "nie będzie to budowane z budżetu państwa". "Oczywiście będzie w pewien sposób wspierane, ale przede wszystkim chcemy to zrobić w sposób rynkowy, typowy dla przedsięwzięć biznesowych" - powiedział.
Studium wykonalności wykona, wyłoniona w przetargu, brytyjska firma Halcrow Group Limited.
W połowie 2016 roku rząd przyjął założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r. W planach tych zapisano, że do 2030 r. Odra na całej swojej długości i Wisła od Warszawy do Gdańska mają stać się międzynarodowymi szlakami żeglugowymi.
Polska zobowiązała się doprowadzić główne szlaki wodne do co najmniej IV klasy żeglowności w związku z podpisaniem aktu ratyfikacyjnego Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Polskie drogi wodne będą mogły stać się docelowo elementami transeuropejskiej sieci transportowej TNT. Według strategii KE w zakresie rozwoju transportu w Europie do 2030 roku 30 proc. ruchu drogowego ma przenieść się na transport kolejowy i wodny śródlądowy.
Rząd oszacował, że po pierwszym etapie modernizacji dolnego odcinka Wisły przewozy ładunków tą rzeką mogą wynosić około 7,8 mln ton rocznie, a wraz z dalszą poprawą parametrów nawigacyjnych powinny wzrosnąć do około 12 mln ton ładunków rocznie.
Szacunkowe koszty inwestycji na głównych polskich rzekach szacowane są na około 70 mld zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Halcrow przygotuje studium dla żeglugi po Wiśle