PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Historyczny rejs duńskiego kontenerowca

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
21-09-2018 21:35 |  aktualizacja: 21-09-2018 21:39
Historyczny rejs duńskiego kontenerowca

Azjatyckie kontenery do DCT przypłyną wokół Rosji? Taki scenariusz wydaje się być coraz bardziej prawdopodobny

Fot. mat. pras.

Nie jest ani największy ani wyjątkowy, ale wpisał się właśnie do historii żeglugi. Przez Morze Norweskie płynie stosunkowo niewielki duński kontenerowiec Maersk Venta. To pierwsza tego typu jednostka, która niemal samodzielnie pokonała drogę z Azji do Europy płynąc przez Arktykę.

  • Trasa północna jest o 2 tygodnie krótsza niż rejsy przez Morze Śródziemne.
  • W przyszłości znaczący odsetek ruchu towarowego może być kierowany tą trasą.
  • Ekolodzy wskazują na ryzyko, jakie może spowodować północna żegluga.
Parowiec Czeluski. Zatonął w 1934 roku podczas próby pokonania trasy północnej. Zmiażdżył go lód. Radziecka propaganda przekuła klęskę na sukces, bo załoga statku została uratowana. Fot. domena publiczna
Parowiec Czeluski. Zatonął w 1934 roku podczas próby pokonania trasy północnej. Zmiażdżył go lód. Radziecka propaganda przekuła klęskę na sukces, bo załoga statku została uratowana. Fot. domena publiczna
Aktualnie Maersk Venta znajduje się około 130 mil morskich na zachód od brzegów Norwegii. 200-metrowa jednostka na pokładzie ma kontenery z koreańską elektroniką i rosyjskimi mrożonymi rybami. Początek rejsu miał miejsce we Władywostoku. Jego kres to Petersburg.

Alternatywa wobec Kanału Sueskiego

Jak podkreślają zainteresowani, rejs przebiegał spokojnie. Statkowi tylko raz pomagał rosyjski lodołamacz. Co więcej, Maersk Venta, choć nowoczesny (oddano go do użytku w tym roku), nie był specjalnie przygotowany do żeglugi przez Arktykę.

Nic więc dziwnego, że firmy żeglugowe zastanawiają się, czy to już przełom.

Postęp w żegludze coraz większy, czytaj tu: Szczecińska stocznia zbuduje autonomiczny statek

Trasa Północna to potencjalnie źródło ogromnych zysków. Obecnie bowiem statki z ładunkami z Azji opływają ten kontynent od południa, następnie poprzez Kanał Sueski docierają na Morze Północne i dalej do portów Europy. Trasa jest dobrze znana, prowadzi po względnie spokojnych wodach.

Ma jednak dwie poważne wady. Po pierwsze jest potwornie zatłoczona, a wąskie gardła jak cieśniny Bab al Mandab i Malakka wciąż się korkują. Zwieńczeniem tego szlaku jest Kanał Sueski.

Druga wadą tej trasy w porównaniu z północną drogą jest to, że podróż z Japonii czy Korei do Europy trwa aż dwa tygodnie dłużej.

Oczywiście są także i zalety. Trasa nie jest sezonowa i co ważne, statki nie muszą być przygotowane na duże, ponad dwudziestostopniowe mrozy.

KOMENTARZE (0)



FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W zwiazku z ciszą wyborczą możliwość dodawania komentarzy została tymczasowo zablokowana.



FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W zwiazku z ciszą wyborczą możliwość dodawania komentarzy została tymczasowo zablokowana.


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 604 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

594 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.