XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Hojne oferty dla Alitalii

Hojne oferty dla Alitalii
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nowe samoloty, zastrzyk gotówki, wejście do sojuszy lotniczych. To oferty dla Alitalii, jakie złożyły Air France/KLM i włoskie konsorcjum, którego liderem jest linia Air One.

Włoski rząd zapowiedział, że w środę wybierze kupca. Do sprzedania jest 49 proc. akcji należących do państwa. Za kandydaturą Air France/KLM lobbował u premiera Włoch prezydent Francji Nicolas Sarkozy, za Włochami - organizacja pracodawców, - potężna Cofindustria - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Pracownicy Alitalii wolą Włochów, władze raczej Francuzów, bo ich oferta oprócz wsparcia politycznego wydaje się rozsądniejsza, tym bardziej że Air France ma już 2-procentowy udział w Alitalii, a linie kiedyś ze sobą blisko współpracowały. Od czasu gdy ta współpraca się skończyła, Alitalia zaczęła tracić po milion euro dziennie.

Nie jest możliwe udzielenie Alitalii pomocy publicznej, ponieważ raz już ją otrzymała i nie zdołała przeprowadzić restrukturyzacji. Zasłynęła natomiast zdemoralizowaną załogą, która nie ma sobie w Europie równej, jeśli chodzi o strajki. Jak najszybciej musi również wymienić flotę składającą się z wysłużonych maszyn, wśród których znajdują się przestarzałe trzysilnikowe MDD - wyjaśnia "Rz".

We włoskim konsorcjum obok Air One są jeszcze dwa banki z USA - Goldman Sachs i Morgan Stanley, włoski Sanpaolo i japoński Nomura. Za tą propozycją przemawia też partnerstwo Lufthansy, która przyjęła Włochów do swojego programu lojalnościowego i ma wspólne rezerwacje na większości włoskich tras, które są silną stroną Air One.

Carlo Toto, prezes Air One, zapewnia, że największa wartość jego propozycji to obietnica kupna 130 nowych samolotów - po 26 rocznie, mniejsze zwolnienia, niż zapowiada konkurent, oraz perspektywy stworzenia z przewoźnika czwartej co do wielkości linii lotniczej w Europie za Air France/KLM, Lufthansą i British Airways, a także wyjścia ze strat w roku 2009. Obiecuje też pozostawienie Alitalii na giełdzie, a pracownikom 3 proc, akcji - wymienia dziennik.

Francuzi oferują wymianę całej floty (186 maszyn), wymianę akcji i 750 mln euro, ale i zwolnienie co najmniej 1700 pracowników. Dla obydwu chętnych najcenniejszym, co Alitalia posiada, są działki czasowe na lotniskach - rzymskim Fiumicino i mediolańskim Malpensa. Tyle że jeśli to Air One zostanie zaakceptowany jako kupujący, będzie musiał się pozbyć 20 procent z nich.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Hojne oferty dla Alitalii

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!