XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Indonezyjskie linie Garuda chcą zrezygnować z zakupu Boeingów 737 MAX 8

Indonezyjskie linie Garuda chcą zrezygnować z zakupu Boeingów 737 MAX 8
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Narodowe indonezyjskie linie lotnicze Garuda Indonesia zwróciły się do Boeinga o unieważnienie wartego 4,9 mld dolarów kontraktu na zakup 49 samolotów 737 MAX 8. Powodem są dwie niedawne katastrofy tych maszyn, w których zginęło łącznie 346 osób.

Garuda Indonesia jest pierwszą na świecie linią lotniczą, która oficjalnie poinformowała o planach wycofania się z zakupu samolotów Boeing 737 MAX. Indonezyjskie linie w 2014 r. zamówiły 50 sztuk najnowszego modelu amerykańskiej firmy, ale dopiero w zeszłym roku otrzymała pierwszy z nich. Jak dotychczas Garuda zapłaciła Boeingowi ok. 26 mln dolarów.

Jak poinformował rzecznik linii Ikhsan Rosan, w zeszłym tygodniu oficjalnie wysłała ona pismo do Boeinga z prośbą o rozwiązanie kontraktu. "Pasażerowie zawsze pytają, jakim rodzajem samolotu będą lecieć, ponieważ stracili zaufanie do modelu MAX 8. To oznacza szkody dla naszego biznesu" - powiedział dziennikarzom. Dodał, że w przyszłym tygodniu przedstawiciele linii i Boeinga mają rozmawiać o szczegółach rozwiązania umowy. "Nie chcemy używać samolotów MAX, ale może rozważymy ich zamianę na inne modele Boeinga" - mówił.

Czytaj też: Boeing wymyślił, jak poderwać uziemione maszyny 737 MAX

Model 737 MAX wszedł do użytku komercyjnego w maju 2017 r. Od tej pory doszło do dwóch poważnych katastrof tych maszyn - w październiku zeszłego roku po starcie z lotniska w Dżakarcie rozbił się samolot indonezyjskiego niskokosztowego przewoźnika Lion Air, a niespełna dwa tygodnie w podobnych okolicznościach - samolot etiopskich linii Ethiopian Airlines.

W przypadku obu katastrof ustalanie przyczyn jeszcze trwa, ale wstępne przypuszczenia wskazują na problem z zastosowanym w tym modelu systemem MCAS, który miał zapobiegać utracie siły nośnej przez samolot. Według indonezyjskiego śledztwa, system ten zbyt łatwo się włącza, co powoduje trudności z kontrolowaniem samolotu.

Po wypadku w Etiopii władze lotnicze i sami przewoźnicy na całym świecie zdecydowali o uziemieniu tego modelu samolotu, który był bestsellerem Boeinga. Jak do tej pory amerykański koncern dostarczył ich ok. 370 i miał złożone zamówienia na ponad 4600 kolejnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Indonezyjskie linie Garuda chcą zrezygnować z zakupu Boeingów 737 MAX 8

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!