Właściciele PKP Intercity mają 17 grudnia zdecydować o przekształceniu w spółkę akcyjną. Jeśli potem właściciel zgodzi się na wejście na giełdę, spółka jest gotowa rozpocząć w pierwszym kwartale 2008 r. prace nad prospektem emisyjnym.
Prezes powiedział, że na początku przyszłego roku mogą rozpocząć się prace nad prospektem emisyjnym spółki, a po pół roku prospekt powinien trafić do Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
- Najważniejszy jest proces przygotowania spółki, czyli strategia rozwoju, transparentne plany inwestycyjne i przejrzystość, a my już jesteśmy do tego przygotowani - mamy plan, mamy strategię - powiedział Warsewicz, dodając, że właśnie ogłaszany jest przetarg właściciela, na doradcę w tym procesie i prace nad prospektem rozpoczną się niezwłocznie po decyzji właścicielskiej o chęci sprzedaży na giełdzie.
Prezes nie chciał wypowiadać się, czy decyzja właściciela o upublicznieniu PKP Intercity może zapaść jeszcze w tym roku.
Wcześniej, spółka informowała, że w latach 2007-2009 chce przeprowadzić modernizację całego posiadanego taboru wagonowego, czyli 310 wagonów, na co przeznaczy ok. 600 mln zł. Do końca 2009 roku chce zakupić 10 wielosystemowych lokomotyw, co pochłonie ok. 200 mln zł. Na zakup 30 wagonów konwencjonalnych. spółka chce przeznaczyć 150 mln zł do końca 2008 roku.
Zarząd podjął też decyzję o całkowitej wymianie taboru gastronomicznego - zakup i modernizacja ok. 50 wagonów gastronomicznych będzie kosztować ok. 180 mln zł (zadanie na 2008/2009 rok). Najkosztowniejszym zadaniem będzie zakup 20 składów zespolonych, w co IC zainwestuje 1,5 mld zł w latach 2008 i 2009. Budowa zaplecza do obsługi tych składów będzie kosztowała kolejne 110 mln zł.
Pieniądze na inwestycje mają pochodzić oprócz emisji: z kredytu z EBI (ok. 200 mln zł), ze środków unijnych (ok. 720 mln zł), środków własnych, czyli zysk i amortyzacja w kolejnych czterech latach (ok. 800 mln zł) oraz z kredytów bankowych i innych instrumentów finansowych, w tym leasingu (ok. 620 mln zł).
W październiku, prezes Warsewicz mówił, że w br zysk netto PKP Intercity ma wynieść 55 mln zł, zysk brutto 65 mln zł, a przychody ze sprzedaży 1,06 mld zł.
W 2008 r. przychody ze sprzedaży mogą natomiast wynieść ponad 1,1 mld zł, a jeśli chodzi o zysk netto w kolejnych latach to "zadanie minimum to wzrost rzędu 10-20 proc."
W 2006 r. zysk netto PKP Intercity wyniósł 34,8 mln zł, przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 970 mln zł. W 2005 roku spółka miała 3,4 mln zł zysku netto, a rok wcześniej - 49,4 mln zł straty.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Intercity w drodze na giełdę