W wieloletnim budżecie Unii Europejskiej przeznaczonym na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych można spodziewać się kilku zmian w ich programowaniu, włącznie z obniżką kwoty środków w porównaniu z bieżącym budżetem. Nie będzie już można dofinansowywać projektów budowy i rozbudowy lotnisk oraz zakupu taboru kolejowego, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego - mówi Krzysztof Rodziewicz, dyrektor Departamentu Przygotowania Projektów Centrum Unijnych Programów Transportowych.
Znane są natomiast wstępne założenia w sprawie projektów infrastrukturalnych. KE zakłada, że jednym z kluczowych elementów będzie konieczność spełnienia przez kraje członkowskie określonych warunków wstępnych.
Jednym z nich jest opracowanie modelu transportowego, czyli narzędzia analitycznego, które w sposób kompleksowy będzie podstawą do podejmowania decyzji inwestycyjnych.
- CUPT rozpoczął prace nad opracowaniem tego narzędzia – mówi dyrektor Rodziewicz. - Ma ono być wielogałęziowe i w sposób zintegrowany spojrzeć na różne środki transportu.
Na tej podstawie będą przygotowywane plany inwestycyjne pod kolejną perspektywę finansową.
KE proponuje też zwiększenie roli tzw. planów zrównoważonej mobilności miejskiej. Chodzi o to, aby samorządy opracowały dokumenty, które – oprócz planów infrastrukturalnych - będą uwzględniały różne czynniki rozwoju, czyli w sposób zintegrowany będą podchodziły do planowania mobilności mieszkańców w danych miastach.
Wytyczne pomocne do sporządzania tych planów opracowują resorty infrastruktury oraz inwestycji i rozwoju wspólnie z CUPT, a także z ekspertami zewnętrznymi, m.in. inicjatywy Jaspers.
- Ponadto z przyszłego budżetu wieloletniego nie będzie można dofinansowywać projektów budowy i rozbudowy lotnisk oraz zakupu taboru kolejowego, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego, które dziś korzystają ze środków POIŚ oraz RPO – dodaje dyrektor.
W przypadku drugich inwestycji KE chce ewentualnie uzależnić finansowanie zakupu taboru od istnienia konkurencyjnego rynku zleceń przewozów kolejowych.
KOMENTARZE (2)
Do artykułu: Inwestycje infrastrukturalne w latach 2020-27 dostaną mniej pieniędzy z Unii