Inwestycje infrastrukturalne w latach 2020-27 dostaną mniej pieniędzy z Unii

Inwestycje infrastrukturalne w latach 2020-27 dostaną mniej pieniędzy z Unii
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W wieloletnim budżecie Unii Europejskiej przeznaczonym na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych można spodziewać się kilku zmian w ich programowaniu, włącznie z obniżką kwoty środków w porównaniu z bieżącym budżetem. Nie będzie już można dofinansowywać projektów budowy i rozbudowy lotnisk oraz zakupu taboru kolejowego, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego - mówi Krzysztof Rodziewicz, dyrektor Departamentu Przygotowania Projektów Centrum Unijnych Programów Transportowych.

Ogólnie budżet na fundusze spójności będzie mniejszy o ok. 10 proc., w przypadku Polski wstępnie Komisja Europejska proponuje jeszcze mniej, nawet o 23 proc., ale "są to dane wyjściowe, które będą negocjowane" – zaznacza Krzysztof Rodziewicz.

Znane są natomiast wstępne założenia w sprawie projektów infrastrukturalnych. KE zakłada, że jednym z kluczowych elementów będzie konieczność spełnienia przez kraje członkowskie określonych warunków wstępnych.

Jednym z nich jest opracowanie modelu transportowego, czyli narzędzia analitycznego, które w sposób kompleksowy będzie podstawą do podejmowania decyzji inwestycyjnych.

- CUPT rozpoczął prace nad opracowaniem tego narzędzia – mówi dyrektor Rodziewicz. - Ma ono być wielogałęziowe i w sposób zintegrowany spojrzeć na różne środki transportu.

Na tej podstawie będą przygotowywane plany inwestycyjne pod kolejną perspektywę finansową.

KE proponuje też zwiększenie roli tzw. planów zrównoważonej mobilności miejskiej. Chodzi o to, aby samorządy opracowały dokumenty, które – oprócz planów infrastrukturalnych - będą uwzględniały różne czynniki rozwoju, czyli w sposób zintegrowany będą podchodziły do planowania mobilności mieszkańców w danych miastach.

Wytyczne pomocne do sporządzania tych planów opracowują resorty infrastruktury oraz inwestycji i rozwoju wspólnie z CUPT, a także z ekspertami zewnętrznymi, m.in. inicjatywy Jaspers.

- Ponadto z przyszłego budżetu wieloletniego nie będzie można dofinansowywać projektów budowy i rozbudowy lotnisk oraz zakupu taboru kolejowego, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego, które dziś korzystają ze środków POIŚ oraz RPO – dodaje dyrektor.

W przypadku drugich inwestycji KE chce ewentualnie uzależnić finansowanie zakupu taboru od istnienia konkurencyjnego rynku zleceń przewozów kolejowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Inwestycje infrastrukturalne w latach 2020-27 dostaną mniej pieniędzy z Unii

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!