Boom na transport intermodalny zaczął się w Europie po 2000 r. Pod względem udziału intermodalu w transporcie, Polska jest daleko za zachodnią częścią kontynentu. W niektórych krajach 30 a nawet 40 proc. towarów przewozi się w kontenerach, kiedy nad Wisłą, odsetek ten wynosi - według różnych źródeł - od 6 do 10 proc.
Jednym z najważniejszych czynników, jak wskazują eksperci, w kwestii opłacalności transportu intermodalnego, jest dostępność do infrastruktury kolejowej.
- Mamy w planach dostarczenie rozwiązań metapoziomowych, które integrowałyby działania różnych przewoźników. Chcemy w ten sposób zbudować system logistyczny, który może stać się wsparciem dla małych przedsiębiorców, aby zwiększyć ich udział w transporcie intermodalnym - powiedział Tomasz Miszczuk, prezes zarządu PKP Informatyka. - Duże firmy, takie jak Orlen czy Lotos, mają własne spółki kolejowe. Z kolei małe firmy, którymi polska gospodarka stoi, nie mają szans w tym kontekście na konkurencję.
Dyskusja odbyła się podczas panelu "Transport Intermodalny" w ramach 10. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Inwestycje na kolei rozwiną transport intermodalny na dużą skalę?