XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Jak piotrkowski MZK walczy z długami

Jak piotrkowski MZK walczy z długami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Cena, jaką już zapłaciło i jeszcze zapłaci Piotrków Trybunalski za wyciągnięcie swojej spółki komunikacyjnej z widma bankructwa, jest niebagatelna. Czy tym razem nauka przysłuży się piotrkowskiej komunikacji? Do tej pory wyników badań rynku komunikacyjnego nikt nie potrafił wykorzystać.

Wygląda na to, że Miejski Zakład Komunikacyjny w Piotrkowie zamknie miniony rok z 550 tys. zł na minusie - pisze "Dziennik Łódzki". Przez ostatnie lata dług nie schodził poniżej miliona złotych, a w 2006 r. przekroczył 2 mln zł. Kiedy kilka miesięcy temu prezydent miasta wymieniał prezesa spółki, jej łączne zobowiązania sięgały 3,5 mln zł.

Spółka zrezygnowała ze zlecania zewnętrznym firmom prac, które mogą wykonywać zatrudnieni w niej pracownicy, pojawiły się pierwsze zwolnienia, negocjacje z wierzycielami. Z miejskiej kasy otrzymała potężny zastrzyk finansowy - 1,9 mln zł. Niedawno, za 15 tys. zł, spółka zleciła prof. Olimpii Kunert opracowanie opinii dotyczącej głównych bolączek zakładu i koncepcji ich rozwiązania.

Z opracowania wynika m.in., że należy wymienić autobusy. W lutym prezes spółki Zbigniew Stankowski będzie musiał zdecydować, czy kupi wynajmowanych dotychczas dziewięć autobusów MAN, czy przedłuży umowę najmu.

Z dziewięcioma pracownikami zakład już się rozstał, ale jeszcze w tym roku zatrudnienie powinno zmaleć ze 143 osób do 120. Związki zawodowe póki co nie mają zastrzeżeń, bo dotychczasowe redukcje dotyczyły stanowisk nieprzydatnych spółce.

- O założeniach jednak tego opracowania nie byliśmy jeszcze powiadamiani - mówi Marek Tręda, przewodniczący NSZZ "Solidarność".

Stacje - diagnostyczna, obsługi i paliw- przeszły na wydzieloną działalność gospodarczą w ramach spółki, ale niewykluczone, że po okresie próby przejdą na własny rozrachunek.

Te zmiany zbiegają się z kolejną już podjętą przez miasto próbą uporządkowania miejskiej komunikacji, takiego podzielenia jej między minibusy i MZK, by korzyści odczuli pasażerowie.

To dlatego Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Piotrkowie nawiązał kontakt z zespołem prof. Olgierda Wyszomirskiego, tym samym, który kilka lat temu za ok. 100 tys. zł przeprowadził badania i zaproponował rozwiązania komunikacyjnych problemów. Wówczas zarząd dróg, który organizował przetarg na komunikację miejską, nie potrafił wykorzystać opracowania.

Teraz ma być ono wykorzystane, ale pewne dane muszą być uaktualnione, choćby te, które posłużą do sporządzenia nowej mapy układu linii i częstotliwości kursów. - Na badanie rynku komunikacyjnego mamy 155 tys. zł, pierwsi o planach dowiedzą się radni - mówi Jacek Marusiński, dyrektor MZDiK.

Spotkanie z radnymi ma się odbyć na początku lutego.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak piotrkowski MZK walczy z długami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!